För mycket skärmtid skadar barns hjärnor. "De får svårare att känna empati och det går aldrig att ta igen", säger barn- och skolläkaren Åse Victorin som besökte Gotland på torsdagen.
Larmet att för mycket skärmtid skadar barns hjärnor och att skolan samhället stressar digitaliseringen bland barn är inget utbildningsdirektör Anders Jolby oroas över.
Visbyprofessorn Margareta Rönnberg anser att barnläkaren Åse Victorins uttalanden om hur skadlig digitaliseringen är för barn och ungdomar är "helt tagna ur luften".
När resultaten uteblev slängde läraren Kajsa Cronelid matteboken och bytte den – mot surfplattor. "Det här är roligare, eleverna lär sig mer och de är mer engagerade", säger hon.
Det behövs ingen skogsmaskin, för att lära sig lasta timmer. Naturbruksgymnasium i Västsverige satsar stort på inköp av simulatorer och flyttar in undervisningen i klassrummet. "Vi ser en stor miljövinst med detta", säger projektledaren Jörgen Holmén.
Det är många turer runt Stockholms it-upphandlingar just nu. Upphandlingen av it-stöd för administrationen fortsätter valsa i domstol men för tillfället står sig upphandlingen av skol-it.
Teknikföretaget ABB väljer att gå in som stödföretag till Kodcentrum. Med över 40 års erfarenhet av att driva den digitala tekniken framåt inom energibolag, industri, transport och infrastruktur vill ABB bidra till fler barn och unga får introduceras till programmering och digitalt skapande.
Snart väntas regeringen klubba igenom en strategi för skolans digitalisering och redan har kompetenssatsningar dragits igång. En av dem är ett mentorprogram för rektorer och it-ledare som IT&Telekomföretagen initierat, med ambitionen att starta en pilotverksamhet i höst.
Det är de mindre aktörerna som står för innovation och utvecklingskraft bland de svenska utbildningssajterna. Här är årets fem bästa sajter i kategorin utbildning 2017.
Guldtrappans jury möter en kommun som efter spridda insatser sedan några år fokuserat digital tillgänglighet. Skolornas lokala beslut och initiativ kombinerat med kommunal infrastruktur och systematiskt kvalitetsarbete, har på få år fått mycket att hända.
IKT-pedagogen Annie Bergh, från Pedagogisk Inspiration Malmö, ser som koordinator till att lärare och skolor ska få utveckla sina kompetenser kring digitala verktyg. "Man glömmer bort att stötta lärarna ibland - det måste vi ändra på", säger hon.