På Volgsjö skola i Vilhelmina ville man dra igång ett projekt där barn i förskoleklass lär sig skriva genom läsning. Till det behövdes datorer, men det fanns inte pengar till det i budgeten. Då gick rektorn ut och bad om bidrag - och pengarna strömmade in.
Hur får man elever att sluta surfa på lektionerna och i stället fokusera på studierna? Ge dem en belöning. Det är tanken bakom appen Plockd som ska ha lanserats i tio svenska städer före sommaren.
De smarta telefonerna är fantastiska kreativa verktyg, men också en skolgård eleverna bär med sig dygnet runt – på gott och ont. Läraren Linnea Malmsten och fritidspedagogen Stina Hedlund har utarbetat ett eget sätt att utveckla både social och virtuell kompetens.
Barn- och utbildningsnämnden i Piteå kommun har beslutat att anta riktlinjer i medie- och IT-etik som ett stöd i skolans förebyggande arbete mot kränkande behandling via digitala medier.
Efter omröstning och jurybedömning har årets vinnare av Surfa Lugnt-priset utsetts. Lärarutbildaren, forskaren och debattören Elza Dunkels tar hem priset om 25 000 kronor för sitt föredömliga arbete med att upplysa om ungas nätvanor.
Digital kompetens ska in i den svenska skolan. Men mycket av ljuset hamnar i dag på programmering, själva görandet. "Men det gäller att också förstå vad ett program är och hur det påverkar oss i vardagen", säger forskaren Linda Mannila.
Med hjälp av en webbkamera har Gulla Schornack i Kramfors utvecklat elevernas tyska i Dorotea, 20 mil bort. Det strider mot lagen, men för lärarna handlar det om elevernas rätt till utbildning.