Matteläxan kan gott innebära att spela äventyrsspel, men datorspelen måste uppfylla ett visst mått av lämplighet. Det menar lärarutbildare som föreläser på Matematikbiennalen.
UNT har rapporterat om den nya populära mobilappen Periscope som orsakat problem på flera skolor, men frågan är om det är förbjudet för elever att filma och fota andra elever och lärare utan deras medgivande.
Med appen Periscope kan alla med en mobil i handen starta en livesändning, från sitt sovrum – eller sitt klassrum. Nu varnar lärare för en ny trend som saboterar lektioner och utsätter unga för risker.
Hur ska man som lärare möta fenomenet Periscope, där lärare smygfilmas och filmen läggs ut på nätet? Pedagogikforskaren Marcus Samuelsson tror inte på förbud.
Jättarnas kamp om skolan fortsätter. Nyligen aviserade Apple ett antal åtgärder för att göra Ipad mer användbar i skolan. Nu kommer Microsoft med en utökad Minecraftversion för skolan.
Det finns de som tycker att man ska ta ifrån elever både mobiltelefoner och datorer i samma stund som de sätter foten i skolan och lektionen börjar. Det tycker inte jag. Jag tycker att man redan i tidig ålder ska vänja sig vid både mobiler, surfplattor och datorer.
Den nationella it-strategin för skolan är ännu inte färdigformulerad. Men en sak är säker – de kommuner som är på efterkälken får helt enkelt lov att komma ifatt. Och något statligt stöd kan de knappast räkna med.
Är det dags att låta skolslöjden backa och istället ge plats för programmering på schemat? I Finland inför man till exempel programmering som en del av slöjden i år. Hör debatten mellan Karl Alfredsson, f.d. lärare och rektor, numera konsult i utbildningsfrågor åt kommuner och företag, och Maria Lantz, rektor på Konstfack.
– Det handlar om att öka kunskapen om digitala verktyg men också att medvetengöra hur vi använder det här, säger Anna Wenngren Muhr, rektor på Rotskärsskolan f-5 i Skutskär.
Att blockera åtkomst för visst innehåll från skolans datorer kan låta vettigt, men är egentligen en riskabel lösning som i värsta fall får motsatt effekt: barnen får inte chansen att under vuxen ledning förstå potentiella faror på nätet.