Districts across the country are creating new leadership roles, identifying best practices, and writing flexible policies to prepare students and teachers for an AI-driven world.
Tusentals elever i grundskolan missar stora delar av terminer för att de inte vill eller orkar vara där. Men virtuella världar hjälper nu elever tillbaka till klassrummen.
Plattformen som de nationella proven ska hållas på kraschade när den skulle testas i veckan. Knappt hälften av 17 000 elever kunde genomföra testprovet. ”En katastrof”, säger Anna Maria Nord, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare i Stockholm.
Skolverkets digitala nationella prov kraschade under torsdagens testkörning med elever i årskurs 6, 9 och gymnasiet. I en klass lyckades endast 10 av totalt 26 elever att genomföra samtliga delar. – F till Skolverket, säger Josefina Garcia Hultqvist, Sveriges Lärare Stockholm. Nu riktas politiska krav mot regeringen om att slopa provplattformen.
När ett större test av systemet för digitala nationella prov genomfördes under torsdagen, rapporterade många skolor runt om i landet stora svårigheter med att genomföra det. Skolverket bekräftar att skolor haft problem med att komma in i provplattformen och genomföra övningsprovet.
Det digitala nationella provet kallades för ett haveri innan det ställdes in i våras och nu är det strul med tekniken igen. Under torsdagen skulle sjätteklassare på flera håll i landet göra ett testprov och testa tekniken – men elever kom inte in på plattformen.
Läraren Ella Brodin har utvecklat en AI-app som hjälper elever att träna språk och bidrar till att de vågar tala inför andra – med ökad motivation som resultat.
“Digitaliseringen kan bli det största misslyckandet för svensk skola någonsin” varnade gymnasieläraren och läromedelsförfattaren Wiwi Ahlberg i SVT 2018. Tänk om fler hade lyssnat på henne då, skriver Sofia Ek Hallonqvist på ledarplats.
Ett stort antal studier visar på negativa konsekvenser av hög skärmtid. Det skriver experter på Folkhälsomyndigheten i en replik på understreckaren ”Dags att tagga ner om skärmtid”. Pedagogikforskaren Elza Dunkels svarar direkt.
Alla tycks i dag överens om att mobilen är barndomens fiende nummer ett. Men vad säger egentligen forskningen? Artikelserien ”Dagens sanningar” inleds med en text om vår tids skärmalarmism, signerad pedagogikforskaren Elza Dunkels.