Alliansen föreslår ökad digitalisering av skolan – och det snabbt, för att säkra likvärdighet och förbättra förutsättningar att möta det digitala samhället.
Inte alla författare når 12 000 läsare. Men det kommer förskoleklassen från Toltorpsskolan och eleverna från IT-gymnasiet troligtvis att få. Tillsammans har de tagit fram en sagoapp.
Allianspartierna vill se en ökad digitalisering av skolan, och det är bråttom. Den teknik som finns i klassrummen i dag används inte i tillräckligt stor utsträckning.
Är skolan likvärdig om datortätheten varierar stort mellan olika kommuner? Har vi en fungerande marknad av lärresurser? Hur ska de goda exemplen spridas och hur vet vi vad som är goda exempel? Skolan väntar på en nationell it-strategi.
Martin Tallvid har undersökt vad som händer i klassrummen till följd av digitalisering av undervisningen. Han känner igen lärarnas berättelser på föregående sidor från det han själv har hört i arbetet med sin avhandling.
Det råder stor brist på kompetens inom it-sektorn. Samtidigt forstätter branschen att domineras av män. Men 19-åriga Agnes Petäjävaara går mot strömmen.
Statsminister Stefan Löfvens (S) uttalande om att lärare ska få ta elevers mobiltelefoner är ett i raden av många där statsministern betonar vikten av disciplin, ordning och reda.
Lärare ska få större befogenheter att beslagta elevernas mobiltelefoner, tycker statsminister Stefan Löfven (S). – Det här är ju mitt förslag som den nya regeringen nu fullföljer, och det välkomnar jag såklart, säger tidigare utbildningsminister Jan Björklund (FP).
Stefan Löfven har öppnat för att ge lärare möjlighet att omhänderta elevers mobiltelefoner i förebyggande syfte. Nu dömer Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand ut utspelet.