Radiovågor från trådlösa datornätverk är inte farliga och de kan utan vidare installeras på förskolor och skolor, skriver Strålsäkerhetsmyndigheten, SSM, i ett brev till landets skolor.
Torkel Klingberg, professor i kognitiv neurovetenskap, avfärdar uppgifterna om att hjärnan kan skadas av att ständigt vara uppkopplad och att växla mellan olika uppgifter.
Datorer och programmering är roligt eftersom man kan göra nästan vad som helst. Det tycker tjejerna i Geek Girl Mini, som gärna knackar kod efter skoldagens slut. Svenskläraren Karin Nygårds vill att fler skolelever ska få chansen att lära sig programmering.
Att vara ständigt uppkopplad och växla mellan olika aktiviteter på olika skärmar är skadligt för hjärnan. Särskilt när det gäller barn, vars hjärnor inte är färdigvuxna.
Daniel Gomejzon, lärare i idrott och hälsa på Väsby nya gymnasium, är vinnare av Guldäpplet 2013. Med hjälp av digital teknik har han omvandlat traditionella lekar till heta tv-spel och inspirerat eleverna till rörelse.
Förskolor i Stockholms innerstad larmar om att föräldrarnas mobilanvändning går ut över barnen. Och flera föräldrar förstår larmet. ”Ibland är det roligare att kolla i telefonen än att titta på när Vilmer leker med kastruller”, säger pappalediga Fredrik Engström.
”Kod är framtiden” står det i läraren Karin Nygårds petition riktad till regeringen och Skolverket. Syftet är att införa programmering i läroplanen, något som redan genomförts i bland annat Estland och England.
Sjundeklassarna i Hallsberg blir några av de första eleverna som kommer att jobba med Microsofts platta Surface. "Inom loppet av tre år ska hela satsningen vara genomförd", säger Johan Bohlin, it-samordnare på Hallsbergs kommun.
Nu har ett svenskt upprop startats för att programmering ska bli ett eget ämne i skolan. Under hösten har eleverna i årskurs 5 på Sjöstadsskolan i Stockholm fått lära sig grunderna i programmering.
Företagen törstar efter dem, men allt färre väljer att utbilda sig till programmerare. Det är dags att ta efter andra länder och göra programmering till ett obligatoriskt ämne i grundskolan, tycker Christine Johnson, verksamhetschef på IT-Gymnasiet.