Norrtälje kommun har avsatt flera miljoner för att utbilda alla lärare i digital pedagogik. I dag onsdag går startskottet med en fullmatad föreläsningsdag.
Kanske är det ännu svårare att lära sig skriva med penna när man väl vant sig vid bekvämt tangenttryckande. Det skriver Gunilla von Hall, SvD:s korrespondent i Genève.
I dag, tisdag, startar andra steget i utvecklingen av Katrineholms skolor, med utdelning av datorer till pedagogerna i grundskolorna, förskolorna och fritidshemmen.
Ungdomar som sitter för många timmar framför datorn, det oroar många föräldrar i länet. Navets öppenvårdsmottagning i Kronoberg har märkt av en ökning av ärenden som gäller ungas datoranvändning den senaste tiden. Ökningen antas bero på att föräldrar reagerar på dåliga betyg och hög frånvaro vid terminsslutet, som de kopplar till för mycket datorsittande.
Inga läxor och rutiner kombinerat med sena kvällar gör att många ungdomar blir dator- och tv-spelsberoende under sommaren. – Det funkar bra under sommarlovet men inte när skolan börjar. Nu bör man vända tillbaka dygnet och avsluta eller dra ner på spelandet, säger Kim Grahn, ordförande i Spelberoendes riksförbund.
På sommarlovet är risken större att fastna i konstant dataspelande. Stödföreningar blir nedringda av oroliga mammor och pappor – föräldrar till ungdomar i åldrarna 14 till 17 år är överrepresenterade.
Digitaliseringen av skolan i Mellerud fortsätter. Nu blir det dock inga fler elevdatorer. Istället handlar det i fortsättningen om Ipads. – En Ipad kostar en tredjedel jämfört med en Mac-dator och därmed får vi större möjlighet att nå vår målsättning, säger verksamhetsutvecklare Christer Johansson.
Lärandet och kunskaperna idag finns inte begränsade till en person, en bok eller ens ett rum eller bibliotek. Just därför har kunskapen om digitala verktyg och att kunna tolka informationsflödet blivit viktigare än någonsin, skriver Karin Brånebäck, lärare och IKT-pedagog.
Ute skiner solen men barnen stannar hellre hemma och spelar än följer med kompisarna och badar. Många föräldrar upplever att barnens spelande går överstyr på loven.
I en rad forskningsrapporter framkommer det att digitaliseringen och globaliseringen av samhället ställer krav på nya kompetenser. Att kunna röra sig i en värld med heterogenitet, relativism, ökad konkurrens, interaktivitet och teknologi kräver tydligen sitt.
Till hösten får alla ettor på de kommunala gymnasieskolorna i Växjö en egen dator eller surfplatta. Det handlar inte om ett marknadsföringstrick utan en investering för framtiden, säger Per Klasson IT-samordnare på gymnasieförvaltningen.
Det är inte tillgången till datorer utan lärarens kompetens som avgör om it-användningen i skolan blir lyckad. Praktisk it-och mediakunskap (PIM) är en kombination av handledningar på Internet, studiecirkel och hjälp i vardagen.