Språkrådet har testet stavekontrollene til Microsoft, Google og Apple og mener resultatene er en skandale for skolene. "Jeg stoler ikke blindt på stavekontrollen", sier elev Aksel Gulowsen.
På Arenaskolan i Linköping lämnar eleverna in sina mobiler och lånar datorer av läraren när det behövs. Det för att motverka otillåten surfning och spel under lektionstid.
Jag tror att mobilfria dagar i skolan är en bra grej. Men samhället i stort behöver fundera på vad kidsen gör med skärmarna på sin fritid, skriver Maria Wiman i en krönika.
Diana Graber reflects on 15 years of teaching digital literacy through Cyber Civics, emphasizing the importance of empathy, critical thinking and privacy. Graber notes that while technology has evolved, teaching students to navigate digital tools ethically and safely remains the core challenge.
AI has transformed my experience of education. I am a senior at a public high school in New York, and these tools are everywhere. I do not want to use them in the way I see other kids my age using them—I generally choose not to—but they are inescapable, writes high-school student Ashanty Rosario.
Skolan kommer aldrig lyckas skapa studiemotiverade barn med god mental hälsa så länge man arbetar med piskan i stället för moroten, skriver Jesper Nilsson, lärare i fritidshem och musik – sedan Malmö stad beslutat sig för att spärra spel på skolans datorer – även efter skoldagens slut.
Möjligheten att begränsa mobiler i skolan håller inte borta eleverna från att titta på skärmar under lektionstid. Det visar en granskning som Skolinspektionen har gjort. ”Man märker att de gör något annat än vad man faktiskt ska göra”, säger eleven Tess på Ekholmsskolan.
Generativ AI har blivit ett etablerat inslag i undervisningen och används av drygt halva lärarkåren, men tekniken bidrar också till en del oro bland lärare. Det visar en ny, nordisk undersökning från bolaget Bonus.
Om regeringen menar allvar med att stärka skolan måste man sluta ducka för frågan om digitaliseringens roll. Det skriver företrädare från Skolinitiativet praxis.
Från den första september kan inte grundskoleeleverna i Malmö logga in på tio av de mest populära plattformarna. Anledningen? De tar för mycket av elevernas uppmärksamhet.