I denna rapport beskrivs och analyseras sambanden mellan självskattat psykiskt välbefinnande och medieanvändning bland svenska barn i åldern 9–18 år, mot bakgrund av några demografiska faktorer och i förhållande till ett par andra skydds-/riskfaktorer som också kan ha betydelse för det psykiska välbefinnandet. (pdf)
Det finns ett tydligt samband mellan psykiska besvär och mer omfattande användning av sociala medier redan hos 9–12-åriga barn, särskilt flickor. Det visar Statens medieråds nya rapport
Världshälsoorganisationen rekommenderar att barn ska börja använda skärmar som tidigast vid 18 månaders ålder. I den svenska läroplanen för förskolan står det att varje barn, inklusive barn som är under 18 månader, ska använda digitala verktyg.
I intervjuer vi gjort med 88 lärare från grundskolan blir det tydligt att lärare med fokus på olika ämnen och åldrar ser olika möjligheter och utmaningar med digitala verktyg. Det här inlägget fokuserar främst på skillnader och likheter när det gäller de ämnen som brukar kallas praktisk-estetiska ämnen, det vill säga bild, hem & konsumentkunskap,…
Vi kommer inte undan digitaliseringen, anser Förskolans krönikör Marie Eriksson. Vad den borde handla om är hur man införlivar den i utforskandet av vår omvärld.
För att fler barn och unga ska få upp ögonen för NO-ämnena har Region Sörmland – via en mångmiljonsatsning – under måndagen sjösatt den digitala lärplattformen ”Modda Sörmland”.
Med ”varm teknik” vill de precis som företagsnamnet antyder bryta användarnas isolering. No Isolation har lanserat en skolrobot för långtidssjuka barn och datorn med bara en knapp för digitalt isolerade äldre.