Sveriges ska fortsättningsvis vara bäst i världen på att ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Det mycket högt ställda mål ska Skolverket ta hänsyn till i sitt förslag till ny digitaliseringsstrategi för skolan.
Tre uger inde i skoleåret må eleverne på Helsingørs skoler stadig ikke bruge skolernes Chromebooks. Lærerne har rykket så meget rundt på emnerne på årsplanerne, at det begynder at stramme til. Hele tiden håber de på, at eleverne næste uge kan klappe skærmene op igen.
Var tredje lärare säger att den tekniska utrustningen fungerar för dåligt. På var tionde skola tvingas två elever dela på samma dator. Lärarnas tidsbrist måste tas på allvar. Det skriver Fredrik Bengtsson, vd på NE.
Idag var det kickoff för höstterminen på Karlstads universitet. Och så passade man också på att visa upp sina nya digitala undervisningsstudio. "Det känns jätteroligt", säger Julia Nyberg, projektledare för IT-tekniker och ansvarig för studioprojektet.
Matematikläraren Olof Dahl vurmar för att eleverna ska få en intuitiv känsla för ämnet i verkligheten – och begränsa användandet av digitala hjälpmedel. "Det är inte nödvändigtvis så att programmering gör eleverna bättre på matematik", säger han.
Trots att en digitaliseringsstrategi varit på plats i fem år är det otydligt vad digital kompetens i skolan innebär. Samtidigt hamnar ansvaret ofta på enskilda lärare, menar digitaliseringsforskaren Sylvana Sofkova Hashemi, som är verksam i flera studier om digitalt lärande och likvärdighet.
Årets nominerade till lärarpriset Guldäpplet visar att digitaliseringen nu når skolan på bred front och berikar alla ämnen. De nominerade är lärare som är drivande i att ge hela skolan – alla elever och alla lärare – möjlighet att dra nytta av digitaliseringen. Nytt för året är att flera lärarteam är nominerade, ett exempel på betydelsen av…
Etter at alle elevane fekk digitale dingsar, har elevar og lærarar på Knappskog skule frigjort mykje tid til dei kjekke aktivitetane som det aldri vart tid til før.
Varför ska vi jobba med iPads i förskolan? Förskollärarna Eva Lindström, Fredrik Kahn och Linda Johansson diskuterar för - och nackdelar med digitala verktyg. (webb-radio)
Students in the US and UK spent more time using educational apps in 2021 as well as other apps, such as Roblox and TikTok, according to a report from Qustodio. CEO Eduardo Cruz said the survey found children also are becoming more aware of their tech use, with 23% saying they spend too much time…