Tio forskare: Användning av diverse skärmar har negativa effekter på yngre barn. Trots det har Sverige bestämt att förskolebarn måste arbeta med digitala verktyg.
I dag fikk kunnskapsminister Tonje Brenna overlevert en rapport fra en ekspertgruppe om digital læringsanalyse. Rapporten belyser dilemmaer i møtet mellom digitale læremidler og utdanning.
Svårnavigerad, krånglig och fylld med tekniska problem. Missnöjet med Skolplattformen finns i alla användargrupper, enligt en ny undersökning som Stockholms stad gjort bland föräldrar, elever och skolpersonal. Svårigheterna bedöms leda till mer administration och otydlig kommunikation.
Jag har haft elever som erkänt att det i själva verket varit deras föräldrar som gjort uppgifter åt dem, skriver gymnasieläraren Göran Hestner i en replik.
Hösten 2021 genomförde SKR en enkätundersökningen till tusen personer anställda som lärare, läkare, sjuksköterskor, undersköterskor och socionomer om deras inställning till digitalisering och hur situationen har upplevts under pandemin. (pdf)
The pandemic forced lasting changes on the American education system. It also brought an explosion of private investments into edtech. What exactly that means for the future technology in schools is still uncertain. The pandemic bump that many edtech firms experienced has faded, but private capital’s interest in edtech, and in shaping the education system, remains.…
Dagens unga möter främst religion på nätet. Därför bör religionsundervisningen handla mer om relationen mellan digitalisering och religion. Annars riskerar de att få en både felaktig och skev bild av vad religion är, enligt läraren Katarina Lycken Rüter.
Visst är det enkelt för den motiverade att ta del av det läraren säger och de uppgifter som delas ut. Men för de flesta krävs det en strukturerad miljö för att fokusera, skriver Pontus Westerholm på ledarplats.
Gymnasielärare blev mer positiva till digitalisering av den egna arbetsplatsen under pandemin, visar ny undersökning. Undersköterskor och läkare blev i stället mer negativa.
Danska lärare ska kompetensutvecklas för att hänga med i digitaliseringen. Det säger landets nya digitaliseringsstrategi. Jannie Jeppesen, vd för Swedish edtech, menar att Sverige har mycket att hämta från strategin.
Björkris förskola testar AI, artificiell intelligens, för att se om det kan göra nytta i verksamheten. Laiban är en liten robot som bor i surfplattan som hjälper barnen att svara på deras frågor. Vad blir det till lunch? Den föreslår också kläder efter väder när barnen ska ut och leka.