Pupils who struggle to achieve a pass at GCSE maths and English and are then forced to resit when they fail should be given four years to complete their course rather than the standard two to give them a better chance of success, according to the government’s catch-up tsar.
Möt en kodare på nätet. När pandemin tog fart ställde Kodcentrum snabbt om till digital teknik i sitt arbete med att introducera elever på mellanstadiet i programmering. Även Mathivation, som arbetar med liknande frågor, var snabba med att ställa om.
Svenska 15-åringar ligger i topp vad gäller att sitta framför datorskärmar. Det är varken bra för kropp eller knopp. Däremot bör de läsa mer böcker – det skulle gynna även deras digitala lärande, skriver Expressens ledarredaktion.
Svenska Axiell, som jobbar med att digitalisera kultur, har fått ett nytt uppdrag i Göteborg, där man ska göra stadens skolbibliotek tillgängliga i molnet.
Sex av tio lärare tycker att lärplattformarna i ganska eller mycket låg grad stödjer elevernas lärande. Över hälften skulle inte använda dem om de inte måste. Och tre av fyra måste föra egen dokumentation utanför plattformarna. Det visar en ny undersökning av Lärarförbundet.
Tidplanen för en digitalisering av de nationella proven skjuts än en gång på framtiden. Förseningen innebär också att ett beslut om att införa central rättning för att öka likvärdigheten i bedömningen av proven dröjer.
"Digitala handböcker med praktiska inslag. Så kan våra nya digitala kurser enkelt beskrivas". Det säger Åsa Gustafsson, projektledare på Skolporten, som nu lanserar digitala kurser i olika ämnen för skolans alla stadier.
Rapporten pekar på en växande global marknad, ökad insikt och digital mognad, men också på fortsatta utmaningar med föråldrade it-system och en bristande likvärdighet. (pdf)
Efter ett år med pandemi och skolstängningar släpper branschen för utbildningsteknologi, Swedish Edtech Industry, sin andra branschrapport om svensk edtech.