Elevhälsan ska vara förebyggande och hälsofrämjande, inte den instans som tillkallas först när situationen förvärrats, skriver Gunnar Iselau, rådgivare och utbildare.
I rapporten beskrivs två modeller: en för samordning av skolans elevhälsoarbete och en för utveckling av elevhälsoteam. Studien pekar på vikten av samordning av alla delar för att kunna utveckla ett mer förebyggande och hälsofrämjande arbetssätt i hela skolan. Resultatet visar att elevhälsoarbetets komplexitet och kontext behöver ligga till grund för skolors utvecklingsarbete. (pdf)
När elevhälsoteam och lärare utvecklar elevhälsoarbete tillsammans under ett tydligt skolledarskap blir skolans förebyggande och främjande arbete hållbart. Det visar en ny studie där skolor som deltagit i utbildning för att höja sin kompetens intervjuats om hur de kunnat omsätta sina lärdomar i utvecklingsarbete.
Trots Folkhälsomyndighetens riktlinjer vad gäller skolor och coronasmittan så agerar skolor på olika sätt. I Skolportens Veckobrev kan du ta del av Lärarnas tidnings rundringning till ett antal rektorer om hur de hanterar situationen. Hur gör din skola?
Josephine hade hög skolfrånvaro under högstadiet. Som högst var den 95 procent, och under den tiden mådde hon dåligt och kunde isolera sig själv i sitt sovrum om kvällarna.
Ett smittspårningsarbete i en normalstor svensk skola skulle snabbt bli oerhört utmanande. Låt därför ett mindre antal barn i familjer som rest i drabbade områden göra sitt skolarbete hemifrån två veckor efter hemkomst, skriver läkarstudenten Karl Rombo.
På många arbetsplatser runt om i Sverige har personal uppmanats att stanna hemma med anledning av coronaviruset. Men för elever på kommunala skolor finns inte något liknande direktiv, vilket oroar flera elever på Malmö Borgarskola.
Vissa arbetsgivare har uppmanat sina anställda att vara hemma om man vistats i ett område där smittspridningsrisken är stor. Men många skolelever förväntas gå i skolan som vanligt, vilket har skapat en oro i flera av Sveriges skolor.
Vad måste göras för att elever ska känna större trygghet i skolan? Ylva Odenbring, universitetslektor vid Göteborgs universitet, har forskat på ämnet. Hennes resultat pekar på att elever önskar mer vuxennärvaro och att vuxna oftare och tydligare ingriper vid olika incidenter.
För att hjälpa barn med hög skolfrånvaro att hitta tillbaka till skolan igen har Lidköpings kommun startat upp projektet Närsam, som är ett samarbete mellan elevhälsan och primärvården.
Tänk dig att du själv hade fått lära dig förmågor som laserfokus, självkontroll och stresshantering i skolan. Hur hade det kunnat påverka dina resultat, val och handlingar fram till idag? På Futuraskolan International Rådan i Sollentuna har eleverna mindfulness, dvs. medveten närvaro, på schemat för elever i åk 2-7.
Regeringen vill sätta ett krav på hur mycket elevhälsa som skolan ska erbjuda. Det är lång väg till en sådan minimistandard. Idag finns inte ens siffror på hur mycket elevhälsa som faktiskt erbjuds, skriver Sydsvenskans Emma Lejnse.