Lärare tycker att det är svårt att komma igång med entreprenöriellt lärande. De vet inte hur man gör, samtidigt som viljan finns, menar läraren Fredrik Bernelf, som därför skrivit en inspirationsbok i ämnet.
Rickard Nilsson är Sveriges främste lärare i entreprenörskap. "Det handlar om att ge eleverna de kunskaper som krävs för att de ska kunna ta för sig av det livet kan ge", säger han.
Entreprenöriellt lärande i grundskolan är ännu inte något som eleverna märkt mycket av. Däremot diskuteras det mycket i kollegiet. Det är dags att gå från ord till handling, menar forskaren Carin Sävetun i samband med att en ny studie presenteras.
För att inspirera och uppmuntra elever till innovativa tankar som för utvecklingen framåt behövs entreprenörskap i skolan. Det skriver Bo Jansson, Lärarnas Riksförbund, och Jens Spendrup, Svenskt Näringsliv.
Idag delar landshövding Sven-Erik Österberg tillsammans med Stiftelsen Företagsam Skola ut stipendier till lärare och elever i länet för deras företagsamma insatser inom Norrbottens län.
Tävlingen ”Sveriges främsta lärare i entreprenörskap” uppmärksammar lärare som lockar elevers intresse för att starta egna företag. De hjälper eleverna att utveckla sina förmågor i samarbete, kreativitet och problemlösning. Det är tre lärare som prisas, i Övertorneå, Lidingö och Ljungby.
En lekfull flasköppnare för reumatiker, en individanpassad reflexväst, en box för bekväm tittande på läsplatta samt en sängfotölj för bättre sittkomfort. Det är bara några exempel på de produktidéer som eleverna i årskurs 7 på Engelska Skolan i Jönköping tävlade med i projektet "The Fun Theory".
Två klasser på Edboskolan i Huddinge jobbar stenhårt för en fortsättning på UR:s tv-serie Geografens testamente. Kampanjen stöds nu av över 700 skolor. Under resans gång har eleverna blivit modigare, idérikare, bättre på att samarbeta och mindre rädda för att göra fel. Med sig har de fröken Maria, som tror stenhårt på entreprenöriellt lärande.
Elevers intresse för naturvetenskap och teknik kan öka med entreprenöriellt lärande. Lärare som anammat detta behöver stöd från skolledning och kollegor för att kunna skapa förändring, konstateras i en avhandling. Men kollegiet kan både hjälpa och stjälpa, även om läraren stöds av rektor.
Caroline Lorentzons elever har alltid en mottagare utanför klassrummet i åtanke när de genomför sina skoluppgifter. Att skapa värde för andra är starkt motivationshöjande, säger hon, som nyligen tilldelades en utmärkelse för sitt sätt att jobba entreprenöriellt.
Entreprenöriellt lärande och samverkan med omvärlden kan ge högstadieelever kraftigt ökad motivation. Det är en av slutsatserna i en ny studie. Att arbeta med verkliga uppdrag, och skapa värde för någon annan, påverkar elevernas ansvarstagande starkt.