Egentligen är ju skolan den största kulturinstitutionen vi har men får inte det erkännandet, konstaterar professor Sverker Sörlin som skrivit boken ”Kulturens värde”.
Kulturrådet fördelar drygt 14 miljoner kronor till 24 projekt genom utvecklingsbidraget Stärkt kultur i skolan. Projekten kommer att bidra till en mer jämlik tillgång till konst och kultur för alla barn och unga i skolan.
Varje gång den beige kritan får bära hela mänsklighetens spektrum av hudtoner händer något. En idé om vad som är ”normen” smyger sig in, oavsiktligt men envist, skriver bildläraren Alexander Lundqvist.
Pigerne klarer sig markant bedre end drengene til prøverne i billedkunst, madkundskab og håndværk og design. “Vi siger, at fagene er gode for drengene, men presser dem ind i en form, der passer til pigerne”, siger lyder det fra en af fagenes repræsentanter.
De fire praktiske valgfag i udskolingen skulle give mere praksisfaglighed og måske hjælpe drenge, der keder sig over for meget teori. Men nye tal viser, at pigerne også trumfer drengene i værkstederne.
Varje år får hundratals femåringar i Farsta bli konstnärer i en unik satsning. För barnskötaren Myrna Vahlström är det de roligaste veckorna på året. "Jag blir bättre på mitt jobb", säger hon.
Efter drygt 25 år som slöjdlärare summerar Monika Nilsson sin tid med ett tydligt budskap: slöjd är mer än hantverk – det är en arena för språk, struktur och självkänsla. På Rosengårdsskolan har hon tillsammans med kollegan i träslöjd byggt stödstrukturer som gör skillnad för elevernas lärande.
Vilka regler ger arbetsro, trygghet och trivsel i klassrummet? Och hur ser man till att de faktiskt följs? Vi frågade tre lärare i praktisk-estetiska ämnen.
There are 27% fewer art teachers in England today than there were in 2011, and the proportion of students taking arts subjects has plummeted. Here’s what it’s like to work in a job that is essential and often perilously undervalued.
Att jobba kreativt i grupp kan vara lustfyllt, utvecklande och nödvändigt – men också besvärligt. Med hjälp av poddar där kulturutövare snackar samarbeten och idékläckande vill medieläraren Ulf Persson få fart på elevernas grupparbeten.
Bakkeskolen har mere kunst, end de fleste billedkunstlærere kan drømme om. Malerier udlånt fra kunstmuseer, billedtæpper og unikke kunstværker skabt sammen med eleverne. ”Det giver et ubevidst løft til vores arbejdsmiljø,” fortæller billedkunstlærerne.