Från lärarnas sida: krav på regleringar för ett sundare arbetsliv. Från motparten SKR och Sobona: bevaka kommunernas självstyre och budget i balans. "Det blir tufft", säger Sveriges Lärares tillförordnade förhandlingschef Elisabet Mossberg.
Sveriges Skolledare och Sveriges Lärare kräver extra resurser till skolorna för att kunna skriva nationella proven i vår. Det efter beskedet att Skolverkets digitala provplattform stängs hela våren.
Skolverket ser nu över hur myndigheten ska kunna hjälpa skolor att genomföra de nationella proven sedan de planerade digitala proven ställdes in. Skolverket kan komma att förse skolorna med hela klassuppsättningar av proven som ju nu ska genomföras på papper. Skolfacken kräver att staten kompenserar skolorna ekonomiskt för merarbetet.
Utbildningsnämnden i Färgelanda kommun ska betala skadestånd till Sveriges Skolledare och tre andra fackförbund.Det efter ett beslut om en skol- och förskoleflytt som inte MBL-förhandlades. "Vi vill påvisa att det här inte får hända igen", säger Veronica Corell, rektor på Ödeborgs skola och fackligt förtroendevald.
Efter kravet på en myndighetsallians mot skolvåldet, går Sveriges Lärare vidare. För att få bukt med det ökande våldet krävs en nationell samordnare, menar förbundsordföranden Anna Olskog.
Fackligt organiserade lärare har numera ett ”superfack” i form av Sveriges Lärare. Det är resultatet av sammanslagningen av Lärarförbundet och Lärarnas Riksförbund. Anna Olskog är ordförande sedan ett halvår tillbaka.
Förbundsordförande Anna Olskog är främsta ansiktet utåt för Sveriges Lärare, facket för nästan 220 000 yrkes- aktiva. Förbundet går sin egen väg i avtalsrörelsen och kräver högre lön än alla andra.
Moderaterna i Malmö föreslår tidsbegränsade förordnanden för rektorer i staden, och möjligheten att omplacera en rektor som inte når förvaltningens ställda krav. Det möter nu kritik från Sveriges Skolledare i Malmö.
Fler än åtta av tio förskollärare arbetar i barngrupper som överstiger Skolverkets rekommendationer. Nästan 70 procent säger att de flera gånger i veckan har svårt att ha tillräcklig tillsyn över barnen. "Det här resultatet är alarmerande", säger Anna Olskog, förbundsordförande i Sveriges Lärare.
Antingen levererar partsmodellen resultat som gör skillnad. Eller så måste Sveriges Lärare i stället efterfråga mer och skarpare statliga regleringar som beskär huvudmännens självständighet. Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
De nordiska lärar- och rektorsfacken går samman i ett unikt uttalande. De kräver ett stopp för underfinansierade skolor och bristande likvärdighet. "Vi vill visa gemensamt hur allvarlig situationen är", säger Anna Olskog, Sveriges Lärare.