”Dagens föräldrar agerar serviceinrättning för sina småbarn. När de börjar skolan så försvinner helt plötsligt serviceinrättningen och barnet ska ta eget ansvar, något den knappt gjort förut. Inte konstigt att det blir problem”, skriver Karin Nilsson.
Ett antal lärare och rektorer från Luleå till Malmö skriver hur föräldrar och elever ”hotar med skolinspektionen” samt att lärare får samtal helger och kvällar från ”arga föräldrar” som ”kräver” omprövning av betyg, skriver Tommy Lindström, vice ordförande Föräldraalliansen Sverige.
Föräldrasamverkan, gott ledarskap, höjda lärarlöner, mandaterade rektorstjänster, integration och politikernas ansvar. Det var några av frågorna som diskuterades på skoldebatten i Tegelhuset på Rosengård på tisdagskvällen.
Kontanter är fortfarande det vanligaste sättet för barn att få fickpengar. Privatekonomen Emma Persson tycker att fler föräldrar borde skola in barnen i ett digitalt tänkande med bankkort i stället.
Hur ska det bli när alla hittar sin bästis? Kommer dottern stå utanför då? Det undrar Fundersam mamma, vars dotter byter kompisar efter vilken lek hon just då vill leka. Ta det lugnt, svarar Idagsidans psykolog.
Tonårsflickor blir mer framgångsrika om de har tjatiga föräldrar. Både chanserna till en bra lön och att döttrarna börjar på universitet ökar. Det konstateras i en stor studie genomförd med över 15 000 elever.
Inga elever tjänar på att vi står tillbaks och låter föräldrar som saknar insikt i en komplex undervisningssituation ta förenklade beslut om undervisning och lärande utifrån en förenklad världsbild, skriver Håkan Kjellin, biträdande kommunombud för Lärarnas Riksförbund i Eksjö.
Tron att all utveckling är positiv och att ny teknik ska frälsa eleven från skolplikt och kunskap är ett villospår i skoldebatten. Utveckling kan vara positiv eller negativ, skriver Helena von Schantz, ordförande Språklärarnas riksförbund.
”Det är en sund utveckling, att föräldrar blir allt mer krävande även vad gäller insyn och möjlighet att påverka sina barns skola. Skolan behöver demokratiseras och släppa in samhället i övrigt”, skriver Jens Peter de Pedro på SVT Opinion.
Samverkan med föräldrar är både givande och utmanande. Skolverket har därför tagit fram ett nytt stödmaterial till de lärare som vill reflektera och utveckla sin föräldrasamverkan.