När lärare undervisar tillsammans och lär av varandra kallas det coteaching. I ett forskningsprojekt ska nu kemiläraren Felix Schultze ”coteacha” tillsammans med två av sina elever.
"Det tog mig fyra år att måla som Raphael, men en livstid att måla som ett barn." (Pablo Picasso). Med de orden inleder Samuel West, psykolog och kreativitetsforskare på Institutionen för psykologi vid Lunds universitet, litteraturstudien ”Barns kreativitet och färgpreferenser”.
Det fria valet av slöjd upprätthåller ämnets könsuppdelning. Det menar forskaren Erik Sigurdson, som anser att det fria valet egentligen inte är fritt.
Tillit till lärarnas kompetens att avgöra vilka förändringar som behövs är grundläggande för att nå skolans mål. Det visar en avhandling från Göteborgs universitet.
Vetenskapsrådets saknar i sina förslag inför kommande forskningsproposition insikt i den komplexitet som omgärdar det samlade högskoleuppdraget, skriver två universitetsrektorer.
Det går att inkludera alla elever i lärmiljö och skola med ledarskap, kollegialt lärande, stöd och en gemensam didaktik. Men det viktigaste är att ändra synen på eleverna, visar en färsk FoU-rapport.
Elever har lättare att påverka undervisningens form än dess innehåll. "Det finns en rädsla för att försöka påverka innehållet i undervisningen. Eleverna ansåg att det kunde uppfattas som kritik", säger Kristina Lanå, som snart lägger fram en avhandling om makt, kön och diskurser i skolan.
Hur får man unga doktorander att intressera sig för forskning och fördjupa sina kunskaper? Ska den enskilda individen hitta universitetet eller kan skolorna hitta bra forskare? Paneldiskussion med experter som själva är forskare.