Tidsbrist och brist på stöd från skolledare hindrar lärare från att uppdatera sig om ny forskning om skolan. Det visar en ny undersökning från Vetenskap & allmänhet.
I dag börjar många skolan och en fråga som engagerar många är klassernas storlek. "Den mest trovärdiga forskningen visar att de som går i en mindre klass klarar sig bättre än de som går i en större", säger Björn Öckert, forskare på IFAU.
Relationen mellan lärare och elever är avgörande för elevens motivation och lärande. Läraren och forskaren Annika Lilja har skrivit en avhandling om hur man vinner elevernas förtroenden.
Nio av tio lärare upplever att de inte har tid ta till sig ny forskning och knappt hälften anser att det inte ingår i arbetsuppgifterna, enligt ny rapport från utbildningsutskottet.
Skolpersonal upplever ett stort behov av kunskap från ny forskning för att kunna utveckla undervisningen. Det visar en ny rapport från utbildningsutskottet, skriver Ibrahim Baylan och Cecilia Dalman Eek (S).
Vilka faktorer är det egentligen som spelar roll för elevernas betyg och meritvärden? Vilken betydelse har till exempel ledarskapet och hur man sätter samman klasserna? Det ska ett nytt forskningsprojekt vid Göteborgs universitet reda ut.
Skickliga lärare är den viktigaste framgångsfaktorn för läs- och skrivlärande. Det slår forskaren Catharina Tjernberg fast i en ny avhandling. "Det som utmärker en yrkesskicklig lärare är att den kan knyta ihop sina teoretiska kunskaper med sina praktiska erfarenheter och omvandla det till en handling i klassrummet", säger hon.
Just nu har alla Kristianstads grund- och gymnasieskolor fått en inbjudan till att vara del i ett massexperiment. – Vi erbjuder hela landets skolor ett forskarsamarbete, säger Kjell Blomgren, forskare vid SLU, Sveriges lantbruksuniversitet.
Flera av de svenska skolreformerna de senaste decennierna riskerar att ha gjort mer skada än nytta. Det visar bred internationell forskning. Bland annat använder många skolor läxor på ett felaktigt sätt.
Personer som är samvetsgranna och drivs av oro och ångest får högre betyg än de som är socialt öppna och intellektuellt nyfikna. Det visar en avhandling av psykologen Pia Rosander som nyligen disputerade vid Lunds universitet.
Alla ska vara kreativa. Ingen vill vara motsatsen, i alla fall inte frivilligt. Vad är då kreativitet? Det är forskarna fortfarande inte helt eniga om. Forskningen på området sker inom minst tre discipliner: Företagsekonomi, pedagogik och psykologi.