Hur lär man sig? Hur borde skolan se ut och fungera? Efter tv-programmet Vetenskapens världs special om svenska skolan på måndagskvällen kunde tittarna chatta med skolforskaren Trevor Dolan.
Det finns forskning på vad som är de bästa studiemetoderna – men frågan är hur bra den svenska skolan är på att fånga upp de rönen. SVT-programmet Vetenskapens världs special, som sändes måndag den 10 september, handlade om den svenska skolan.
Undervisningsmetoderna i skolan är för dåligt underbyggda och främjar inte lärandet på bäst sätt. Det anser framstående svenska forskare som studerar just hur hjärnan bäst tar till sig information.
Lustigt nog tycks det individualistiska USA ibland ha en bättre insikt om vikten av en god vetenskaplig miljö än Sverige, skriver Henrik Berggren i en nyhetskrönika i Dagens Nyheter.
Jan Björklund i spetsen ropar efter mer elitforskning. Frågan är hur man definierar och mäter elitforskning? Forskning som resulterar i patent och nya produkter? Ny kunskap som hamnar i läroböcker? Nobelpris? Det skriver Hugo Lagercrantz, professor i pediatrik vid Karolinska Institutet.
Utbildningsminister Jan Björklunds satsning på elitforskare möts av blandade reaktioner. Enligt förslaget ska regeringen satsa tre miljarder under en tioårsperiod för att få mer spets i den svenska forskningen.
Regeringen satsar tre miljarder kronor under de kommande tio åren på svenska elitforskare. Bra, men risk finns för att satsningen blir för ensidig, menar Uppsalas båda universitetsrektorer.
Regeringen satsar tre miljarder på elitforskning under de kommande tio åren. Det avslöjar i dag utbildningsminister Jan Björklund. - Ett bra initiativ, säger en av Sveriges ledande forskare.
Regeringen ska satsa tre miljarder kronor på elitforskning under de kommande tio åren. Elitprogrammet för de yngre ska skapas av Vetenskapsrådet, skriver Jan Björklund.
Regeringen satsar tre miljarder kronor på elitforskning under den kommande tioårsperioden. Svensk forskningspolitik har länge styrts av en socialdemokratisk jantelag, nu är det hög tid att vi satsar på eliten, skriver Jan Björklund.
"Skolans avreglering orsak till att alltfler unga kan tänka sig diktatur", löd rubriken till pressutskicket från Göteborgs universitet. Hur når man slutsatsen att skälet är skolans avreglering? Det enkla svaret: Det gör man inte, skriver Sanna Rayman i en ledare.