Lärarna måste bli bättre på att tillägna sig ny forskning. Och det är rektorns ansvar att det sker, anser Elisabet Nihlfors, spindeln i skolans forskningsnät.
Vilja, självtillit och ansvar. Tre nyckelord som karaktäriserar skapande människors syn på sin egen kunskap, menar Sie von Gegerfelt Kronberg. De nycklarna passar också till skolans värld.
Carola Ailis forskningsprojekt, som syftar till att ta reda på hur skolans arbetsorganisation kan förbättras så att den ger lärarna de bästa möjligheterna att bedriva undervisning, har fått tre miljoner kronor i bidrag av AFA Försäkring.
Nyfikenheten var mycket stor när utbildningsvärldens guru nummer 1, John Hattie, besökte Stockholm i november. Han gjöt in mod i lärarna: Ni gör ett bra jobb.
Sveriges Skolledarförbund m.fl. har uppvaktat utbildningsministern igen i frågan om hur de avsatta medlen för förstärkt koppling mellan skola och forskning ska användas. Läs brevet! (pdf)
Elever som cyklar eller går till skolan har lättare att koncentrera sig än de som tar bussen, tåget eller får åka bil fram till skolporten. Effekten sitter dessutom i hela förmiddagen, visar danska forskare.
Skolan kan lära mycket från förskolan. Det menade bland andra doktoranden Trevor Dolan vid ett samtal mellan forskare och lärare om lärandets kvalitet i Stockholm.
Partille kommun finansierar doktorander och har byggt upp en organisation med teampiloter, som ska lyfta forskning och utveckling på skolornas dagordning.
Uppsala vill höja kvaliteten på gymnasieskolan genom att anställa fler lektorer. De ska bidra med modern forskning och ett vetenskapligt förhållningssätt både i klassrummet och bland kollegor.
Den nya skollagen har höjt kraven på undervisningen – och det har väckt intresset för modern skolforskning. Avståndet mellan forskning och klassrum är fortfarande stort, men fler och fler arbetar med att överbrygga gapet.
Intresset för ”learning studies” i skolorna växer. Lärarna Henrik Hansson och Maria Bergqvist reser landet runt för att leda arbetet på skolor som vill använda sig av metoden. "Det är ett sätt att knyta teori och praktik lite närmare vårt yrke. Det är både en form av kompetensutveckling och forskning", säger Henrik Hansson.
Stockholms stad arbetar på flera fronter för att göra undervisningen mer vetenskapligt förankrad – och på så sätt förbättra elevernas resultat. Forskningscirklar för kommunens lärare är en väg framåt.