Lagkrav på maximalt antal barn i gruppen. Lagkrav på minimibemanning. Lagkrav på antal förskollärare. Sveriges Lärares första politiska program är på plats – och det handlar om förskolan.
Barngrupperna i förskolan ökar, visar ny statistik. Men antalet anställda ökar inte. Vi kräver att staten omedelbart lagstiftar om en minibemanning och ett maxtak för barngruppsstorlekarna, skriver Johanna Jaara Åstrand och Åsa Fahlén, Sveriges Lärare.
Små barn mår bäst av att inte gå i förskola. SNS forskningssammanställning – som försöker bevisa motsatsen – har flera brister, skriver Madeleine Lidman, Hemmaföräldrars nätverk.
Förskolan och skolan genomförde ett projekt för att öka kunskapen om barn och elever med NPF. Då blev det tydligt att de också behövde se till att framgångsrika anpassningar följde med i övergångar.
Det kan vara både spännande och svårt att byta till en ny förskola eller skola. Vad är viktigt att göra när övergången berör barn och elever med funktionsnedsättning? Ulrika Bengtsson, rådgivare på SPSM ger några råd.
Trots att Europa befinner sig i vad som beskrivs som det allvarligaste säkerhetspolitiska läget sedan andra världskriget tas inte totalförsvaret upp i läroplanen så som på 1980-talet. Det bör förändras så att barn och unga blir bättre förberedda, menar Per Sandberg, biträdande skolchef i Habo kommun.
Flera myndigheter har sedan kriget i Ukraina bröt ut uppmanat Sveriges skolor att förbereda sig och öva inför det värsta, såsom höjd beredskap eller till och med krig. Men hur långt skolorna i länet har kommit varierar, visar en enkätundersökning som SVT Nyheter Jönköping gjort.
Förskolor och skolor bör förbereda sig och öva för att kunna fungera även vid höjd beredskap och ytterst krig. Det menar Skolverket som uppmanar landets skolor att se över beredskapen.
En spännande utlottning en gång i veckan – med ett åtråvärt pris: Vinnarna ta på sig kockmössor och förkläden. Sedan tar de över köket på förskolan Pärlan i Vårby och fixar mellanmål till kompisarna. Och det finns flera vinningar med minikockarna.
Hälften av förskollärarna, 47 procent, är emot kravet på att arbeta med digitalisering. Det visar tidningen Förskolans stora enkät. Även flera forskare är kritiska. "Det finns inget forskningsstöd för att det digitala är effektivt för lärandet", säger hjärnforskaren Sissela Nutley.