Digitaliseringen är en omtvistad fråga bland förskollärarna. Här är några av de hundratals svar vi fick i vår enkät som 1 511 förskollärare svarade på.
Forskaren Susanne Kjällander ser många fördelar med digitaliseringen i förskolan. "Men det ska inte användas som barnvakt eller avledning. Låt barnen producera i stället för att konsumera," säger hon.
På Snurrans förskola i Malmö satsar förskollärarna på utepedagogik där barnen får använda sina kroppar och alla sina sinnen. – När det gäller det digitala så avstår vi helst, säger förskolläraren Pernilla Wemmenhed.
Förskollärarna i Södertälje har prisats för sin digitala undervisning. Tekniken ger barnen stora möjligheter att utforska och vara kreativa, anser de tre förskollärarna.
Malin Gummesson har alltid vetat att hon vill arbeta med barn och i Vireda förskola känner hon sig hemma. Vinnaren av priset Årets förskolekraft har en stark tilltro till barnens förmåga och till gemenskapen bland kollegorna.
Förskolan ska vara barnens plats, en plats där deras tankar, idéer och kunskaper tas till vara. Deras röster ska höras och genomsyra allt vi gör i utbildningen. Men hur kan vi arbeta med de yngsta barnens uttryckssätt och det multimodala berättandet från grunden? Det skriver Sofie Källhage och Josefin Malm, förskollärare och pedagogistor.
När treåringarna blev fascinerade av populärkultur så hakade pedagogerna på. Nu har barnens berättelser inslag av såväl Skye och Pippi Långstrump som emojis. ”Tanken är att barnen ska möta varje berättelse flera gånger, på olika sätt”, säger förskol-läraren Marlene Gustafsson i förskolan HallonEtt.
I det här avsnittet av Podagog Malmö besöker vi avdelningen Junibacken på Almgårdens förskola och pratar om den så viktiga relationen till vårdnadshavarna.
Synen på flerspråkighet har ändrats enormt mycket inom förskolans värld, säger Sara Löhr som studerar till förskollärare i Stockholm. Idag är flerspråkighet en norm, menar hon, men så var det inte när hon växte upp.
Svenska Filminstitutet har i vår gett ut materialpaketet språklek med film, som ska hjälpa förskolor att ta upp nationella minoritetsspråk i undervisningen. Förskolepersonalen får till exempel lära sig hur barnen kan göra egna filmer på minoritetsspråk.
"Det står ju i läroplanen att vi ska arbeta med minoritetsspråk, men det har varit svårt att hitta bra material. När vi fick tag på Filminstitutets materialpaket ”Språklek med film” så underlättade det vårt arbete och har också höjt kvaliteten i undervisningen," berättar Shalale Quliyeva som är förskollärare på förskolan Klintbacken 11 i Bromma.
Før barnehagelærerutdanningen utvides, må et nytt lønnssystem på plass, sa Jonas Svendsen på fylkesårsmøtet til Utdanningsforbundet Vestland. Han fikk støtte.