Den totala kostnaden för all skola, från förskola till komvux, uppgick under 2020 till 308,5 miljarder kronor, enligt ny statistik från Skolverket. Det motsvarar en ökning på 1,6 procent från 2019.
Fokus i alla skolor ska vara på kunskap och bildning. Fler elever ska lära sig mer och skolan ska ge alla möjlighet att nå kunskapsmålen oavsett bakgrund och behov. Men ska kunskapsresultaten fortsätt uppåt behöver jämlikheten öka och alla skolor vara bra skolor.
Förskolor i Piteå och Kramfors finns bland pristagarna när EU-kommissionens nya europeiska lärarpris för innovativ undervisning delas ut för första gången.
Folkhälsomyndighetens råd om att barn ska vara symptomfria innan de går till förskolan ligger fast. "Det är för att vi inte testar förskolebarn och då behöver vi minska riskerna för att de ska sprida covid," säger Britta Björkholm, avdelningschef för smittskydd och hälsoskydd på Folkhälsomyndigheten.
Römosseskolan och föreningen bakom som bland annat driver tre skolor i nordöstra Göteborg bör inte få tillbaka sina skolpengar på totalt 28 miljoner kronor, menar Axel Darvik (L), grundskolenämndens ordförande i Göteborg. Enligt en dom har skolan rätt att få 14 miljoner kronor, som kommunen hittills inte velat betala ut eftersom skolans bankkonto är fruset.
Förskolor i Örebro har svårt att hålla behagliga inomhustemperaturer under varma sommardagar. Det visar en nypublicerad pilotstudie från arbets- och miljömedicin på Universitetssjukhuset i Örebro där man tittat på fyra förskolor i kommunen under sommaren 2020.
Förskolepersonal i Sverige vittnar om hur barngrupperna varit friskare under pandemin. Många önskar att rekommendationen om att barn ska stanna hemma i två symtomfria dagar ska ligga fast. "Det är stor, stor skillnad, så varför ska vi bygga en sjuk verksamhet igen?", säger Monica Lindström, Förskoleupproret.
På Ringtorpsparkens förskola har matsvinnet minskat med tre fjärdedelar på ett par år. Framgångsreceptet består i att allt har tänkts igenom: från matlagning till servering och hur personalen är förebilder vid matbordet.
För att fånga upp läroplanens olika hållbarhetsperspektiv i verksamheten krävs att man både lyssnar aktivt på barnen och diskuterar i arbetslaget, säger miljövetaren Sanne Björklund, som skrivit boken ”Lärande för hållbar utveckling i förskolan”.
Den här förskolan i Bråbo utanför Oskarshamn odlar egna grönsaker till skolmaten. Detta för att bli självförsörjande på grödor, öka barnens kunskaper om matens ursprung och lära dem tycka om att äta grönsaker.