Efter 30 år svänger Lärarförbundet – och kräver nu att staten tar över skolan. "Jag ser inte att kommunerna kan investera det som krävs i skolan", säger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand.
Sveriges kommuner kommer inte klara att finansiera skola och utbildning med nuvarande ansvarsfördelning mellan stat och kommunsektor. Därför måste nu staten ta huvudansvaret för skolan, skriver Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundet.
Det finns ingen anledning att stänga ner förskoleverksamhet under coronapandemin, enligt en ny studie som har jämfört hur Sverige, Norge och USA agerade vid utbrottet.
Ni förskollärare är ju alltid våra vardagshjältar, men numera är ni våra superheroes! Under pandemin blev det tydligt att ni har en av de viktigaste samhällsbärande funktionerna. Det skriver Susanne Kjällander, filosofie doktor i didaktik, lektor och förskollärarutbildare vid Stockholms universitet.
Hallå där, Sandra Lundgren i Göteborg som skrivit en uppmärksammad debattartikel om outbildad förskolepersonal. Vad fick du för reaktioner när din debattext publicerades på webben?
På Kålhagens förskola finns tydliga direktiv om vad planering innebär, och vad som räknas som övrig tid. Och skulle planeringstiden av någon anledning utebli finns en tydlig handlingsplan att följa.
För förskollärarna i Jönköpings kommun ska de fem avtalade timmarna per vecka användas till planering, reflektion och utveckling – och en hel del annat.
Förr var utvecklingstiden på Karlbergs förskolor fördelad på samma sätt som på de flesta andra förskolor i staden, knuten till en specifik person. Numera har de en tidspott beräknad på barngruppens storlek. En lösning med många fördelar.
För tre år sedan fick förskolorna i Malmö till ett avtal om alla förskollärares rätt till fem timmars planering varje vecka. Men vissa problem kvarstår.
På Kärlekens förskola i Halmstad har både förskollärare och barnskötare schemalagd planeringstid. Dessutom finns det två avlösare som ställer upp de dagar det är dags för ordinarie personal att ha enskild planering.