Att tala om kvalitet i förskolan är att tala om barns livsvillkor. För barnen är personalen, och relationen till personalen, av avgörande betydelse. Det skriver forskarna Christian Eidevald och Ingegerd Tallberg Broman i en slutreplik.
Bör lek betraktas som ett verktyg för pedagogiskt arbete eller ska man låta leken vara fri från vuxen inblandning? FN understryker att barn har rätt till lek som är icke-produktiv och utförs för sin egen skull. Men i förskolans läroplan heter det att leken ska brukas medvetet för utveckling och lärande. (webb-radio)
Vi välkomnar att förskoleforskare äntligen erkänner att det finns stora problem i förskolan, men tycker det är märkligt att de väljer att fokusera på jämställdhet och kompetens, när det framför allt handlar om hur barn och personal mår. Lösningen på problemen är inte mer satsningar på förskolan, utan på fler barnomsorgsalternativ. Det skulle gynna även…
En förskola i Hälsingland saknar säkerhetsrutiner och tydliga instruktioner för våld- och hotsituationer som kan uppstå. Förskolan riskerar nu ett föreläggande om man inte åtgärdar bristerna.
Förskolan har kommit i skymundan vid viktiga satsningar på skola och utbildning. Vi är djupt bekymrade över de många utmaningar förskolan står inför. Situationen är inte acceptabel, skriver forskarna Christian Eidevald och Ingegerd Tallberg Broman.
En babyboom i kombination med en urbaniseringstrend gör att förskolekön växer i centrala Karlstad. Föräldrar kan få plats på en förskola långt bort ifrån bostaden.
Den nybyggda förskolan Äventyret kommer att bli guldklassad. Det är den högsta miljöcertifieringen och innebär bland annat att byggnaden får sedumtak och solpaneler.