Barn går för långa dagar på förskolan. Det anser två av tre barnskötare som svarat på KA:s enkät om arbetsmiljön på förskolan. Det leder till fler konflikter och barn som är för trötta för att delta i aktiviteter.
En enkätunderskning bland drygt 900 barnskötare visar att barn går allt längre dagar på förskolan. Nästan hälften av förskolepersonalen vittnar också om att man minst en gång i veckan tar emot sjuka barn.
Skolhuvudmännen väljer olika lösningar för att minska barngrupperna. Vissa startar utegrupper eller utökar befintliga lokaler medan andra startar nya förskolor.
En femårig flicka i Svedala kommun tvingas vara på förskolan 20 timmar per dygn, eftersom förskolan inte kan ta emot flickan kvart i sex på morgonen, vilket gör att hon måste sova över på förskolan. Flickans mamma, som är ensamstående, anser att situationen är absurd.
Till mångas glädje, som arbetar i de stora barngrupperna i förskolan, har nu Skolverket tillsammans med forskare fått i uppdrag av utbildningsminister Gustav Fridolin att se över regleringen av gruppernas storlekar, skriver Susanne Sahlqvist, förskollärare, Lärarförbundet Solna,
Män i förskolan möts inte sällan av skepsis. Det späs på varje gång en pedofil avslöjas. Det finns förutfattade meningar bland både föräldrar och personal. Lärarstudenten Sven Liljedahl i Kristianstad känner av stämningarna.
Naturvetenskap ingår i läroplanen redan i förskolan. Men hur mycket och hur väl naturvetenskap lärs ut beror i hög grad på de enskilda förskolorna och pedagogerna.
I Skolverkets läroplan för förskolan står att barn ska utveckla sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen. Men hur kommer man längre än till att titta på myrstackar, svampar, höstlöv och blommor?
De senaste årens pedofilskandaler, nu senast i Kristianstad, gör arbetsklimatet tuffare för de få manliga förskolelärarna som finns. Det har Per Östberg på en förskola i Rydebäck fått erfara genom blickar och oro.