Efter nästan 20 år på förskola tjänar Lisa Johansson i Karlstad 24 000 kronor i månaden. – Jag har världens bästa jobb om man bortser från lönen, säger Lisa.
I kväll ordnas ett demonstrationståg mot de stora barngrupperna i förskolan i Göteborg. Totalt finns det över 7 000 barn i Göteborg som går i grupper med fler än 21 barn, Skolverkets rekommendation är max 15 barn.
Fyra frågor till Annika Haptén, en av sex föräldrar som i en debattartikel i Göteborgs-Posten uppmanar stadens styrande politiker att infria sina vallöften om mindre barngrupper.
Situationen på förskolorna i Majorna/Linné har på kort tid gått från alarmerande till akut. Det är dags för den rödgröna majoriteten att infria sina vallöften: Fler pedagoger, färre barn per grupp! skriver förskoleföräldrar i Majorna/Linné i en debattartikel.
Barnomsorg av god kvalitet är en hörnsten i ett bra samhälle. Med fler barn under två år påverkas verksamheten för alla barn, den blir mer bunden till förskolan och det blir svårare att få tid till aktiviteter för äldre barn. Det skriver UNT på ledarplats.
Trots att tvååringen inte kom till förskolan i Eslöv försökte ingen i personalen ta reda på varför. Säkerhetsrutinerna kräver att så görs vid oanmäld frånvaro.
Förra året gick nästan hälften av alla svenska ettåringar i förskola, en ökning med 17 procent sedan 2005, enligt Skolverket. Samtidigt varnar forskare för att förskolan kan vara en stressande plats för små barn.
På Gamlebyplans förskolor en kort promenad från Rinkeby torg går över 250 barn, uppdelat på två hus. Barnskötarna tycker att det nästan bara är positivt att jobba på en stor förskola.
Jätteförskolor med många avdelningar leder ibland till oro och protester från föräldrar. Men Kommunal ser flera fördelar – och barnskötarna på Gamlebyns förskolor i Rinkeby är enbart positiva.
I Sverige är förskolan bland det heligaste som finns. Den som ifrågasätter förskolan stämplas som reaktionär och okunnig, och förskolealternativ som hemmaföräldrar eller dagmammor misstänkliggörs och motarbetas, skriver Barometern i en krönika.
Om förskolan ska klara sitt kompensatoriska uppdrag, vara den utjämnare vi vill, så måste vi satsa ordentligt på den. Det skriver Daniel Swedin på ledarplats.