Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Förskola"

Visar sida 443 av 474

Nyhetskategorier

Allt är inte teknik – men mycket

2013-01-17
I förskolan arbetar man ofta med teknik och naturvetenskap som en enhet. Det är bra, men kräver att man som förskollärare vet vad som är vad, säger Thomas Ginner, föreståndare för Centrum för tekniken i skolan (Cetis), vid Linköpings universitet.
Nyhetskategorier

Män stor bristvara i förskolan

2013-01-17
Männen fortsätter att vara exklusiva inslag på landets förskolor. Endast tre av hundra anställda i förskolan är män - och åtgärderna för att motverka obalansen har inte fungerat, enligt Skolverket.
Nyhetskategorier

”Skapande skola” till förskoleklass

2013-01-15
Det är glädjande att vi nu kan bygga ut ”Skapande skola” till förskoleklassen. Därmed kommer fler barn att kunna få tillfälle att upptäcka sin egen förmåga och få en stärkt självkänsla, skriver Camilla Waltersson Grönvall (M), riksdagsledamot, m.fl.
Nyhetskategorier

Klura, färdiga, gå – naturvetenskap!

2013-01-13
På Nya Dalas förskola i Kävlinge dyker det upp nya ”Kluringar”, frågeställningar kring naturvetenskapliga fenomen, titt som tätt. Ibland tar pedagogerna initiativ, men ofta är det barnen själva som blir nyfikna på att utforska något de först inte förstår.
Nyhetskategorier

Nyfikenheten är viktigast

2013-01-13
Vi står i hallen och barnen är i full gång att klä sig. Vi ska snart gå iväg och hälsa på änderna. Overaller ligger färdiga på golvet och barnen kryper ned i dem. Jag vet att många förknippar teknik med en surfplatta eller ett produktionsprogram för musik. Men även en så enkel sak som en dragkedja…
Nyhetskategorier

Gör upp med dina rädslor

2013-01-13
Får du panik om du ser en orm eller en spindel? Eller hjärtklappning bara du tänker på att presentera dig inför alla på föräldramötet? Då är du långt ifrån ensam. Men det finns effektiva metoder för att få bukt med skräcken.
Nyhetskategorier

Blivande förskollärare gör mattenötter

2013-01-08
Studenter på förskollärarutbildningen på Malmö högskola har fått i uppgift att komma på matematiska utmaningar riktade till förskolebarn. Hur kan man sortera en hög med vantar? Vilka skillnader och likheter är det mellan en mus och en elefant? Är det verkligen lika mycket saft i alla glas? Målet med kluringarna är förstås inte att hitta…
1442443444474