När barn har problem med grovmotoriken får det effekter både på inlärning och på sociala relationer – därför beslutade idrotts- och specialläraren Christina Karlsson att screena alla barn inför start i förskoleklass. Och följa upp med daglig träning. Efter fem år är resultatet tydligt: barnen mår bättre.
Jag vill lyfta lekens viktiga roll i förskoleklassens lärande. I en tid då fokus ofta ligger på att mäta kunskaper, riskerar leken att förlora sin plats, skriver Tobias Israelsson.
Att få eleverna att redan från tidig ålder tro på sin egen förmåga och våga vara aktiva är framgångsfaktorer i förskoleklassläraren Terese Abrahamssons undervisning. "De ska kunna och vilja ta ansvar för sitt eget lärande".
Grundskolan är på väg att bli tioårig. Och nu ökar oron för reformen. "Vi föreslår en övergångsperiod på tio år", säger Sveriges Lärares förbundsordförande Anna Olskog.
Vi föreslår en övergångsperiod på tio år, så att förskollärarna i förskoleklass har rimlig tid på sig att skaffa sig kompletterande utbildning, skriver Anna Olskog från Sveriges Lärare.
30 minuter längre skoldag och undervisning efter amerikansk modell. Det ska få fler i förskoleklass på Hovsjöskolan i Södertälje att nå målen. "Vi upplever att eleverna inte har samma språkkunskaper med sig när de kommer upp till förskoleklass idag. Då måste vi i skolan se över vad vi kan skruva på för att nå eleverna",…
Hallå Eva Haglund, rektor på Daggkåpans och Morkullans förskolor i Karlstads kommun, som deltog på Skolportens konferens Rektor i förskolan 23–24 januari. Vad fick du med dig?
Skyddskläder, hörselskydd, extra dörrlås och sex personer på rullande schema för att ta hand om en sexåring i förskoleklass. Så såg handlingsplanen ut på en skola i Västsverige. Det räckte inte.
lera internationella studier visar en nedgång i skolelevers motoriska kompetens. I Sverige saknas studier som dokumenterat förändringar i barns motoriska kompetens över tid.
Den motoriska kompetensen bland barnen som går i förskoleklass till sexan blir allt sämre, visar en ny studie. "Förfärligt", säger Ingegerd Ericsson, docent i idrottsvetenskap.
Två av fem tillfrågade lärare i grundskolan, förskoleklass och fritidshem har använt AI-tjänster i någon del av sitt arbete eller undervisning. Vanligast är att AI används för att planera lektionsuppgifter. Användningen av AI-tjänster är väldigt begränsad både bland lärare och elever. Det är några av de iakttagelser som Skolverket gör i en ny rapport.