Ingen utdelning de första 4–5 åren och stopp för riskkapitalbolag – nästan. Det är ett par av punkterna i Liberalernas förslag på ny lagstiftning för friskolorna.
Liberalerna anser att friskolor har en roll att spela i utvecklingen av den svenska skolan. Utan friskolor skulle rätten att välja skola inte vara mycket värd. Men en ny friskolereform ska göra det omöjligt att ta ut vinst utan att leverera god kvalitet, skriver Liberalernas Johan Pehrson och Fredrik Malm.
Liberalerna anser att välfärdsföretag har en roll att spela i utvecklingen av den svenska skolan. Utan friskolor skulle rätten att välja skola inte vara mycket värd. Med en ny friskolereform vill Liberalerna säkra att friskolor inte gör vinst på elevers bekostnad och att kvaliteten i friskolorna säkras.
Regeringen vill att FOI utreder det utländska ägandet i svenska skolor. "Det är ett tecken på hur extremt vårt skolsystem är när statsministern måste be försvaret om hjälp med ägarfrågor", säger Lärarnas Riksförbunds ordförande Åsa Fahlén.
Det är inte bara de politiska partierna som vill påverka inför valet. Flera av skolans aktörer spenderar stora summor på reklam i sociala medier, och i takt med att valrörelsen intensifieras satsar de allt mer pengar för att få sina budskap att synas.
Om vinst vore nödvändigt för att utveckla skolor, vilket friskolelobbyisterna vill få oss att tro, så skulle varje land ha ett marknadsliberalt skolsystem som vårt. Men så är det ju inte. I resten av världen vet man att den enda avkastningen i skolan värd namnet är en välutbildad befolkning, skriver läraren Karin Berg.
Debatten om att skära ned friskoleverksamheten kommer med ett högt pris. Skattenyttan kommer att ytterligare försämras och Sveriges konkurrenskraft försvagas, skriver Leif Östling, ordförande i Kommissionen för skattenytta och frågar åter: Vad får vi för pengarna?
När regeringen målar upp friskolesystemet som en säkerhetsrisk där främmande makt har intressen vrids fokus bort från frågor om utbildningens kvalitet, skolornas trygghet och värnandet av elevernas intressen. Det skriver Thomas Hermansson i en ledare.
Regeringen vill utreda utländskt ägande i svenska skolor. "Det minsta man kan begära är att veta vilka som driver våra skolor", säger statsminister Magdalena Andersson (S).
Regeringen har beslutat att ge Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI i uppdrag att undersöka vilka utländska ägare och finansiärer som äger svenska friskolor och andra delar av utbildningsväsendet.