Fem skäl till att arbeta aktivt med att främja barns egeninitierade lek, enligt Eva Kane, lektor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet.
Tidigare ledde fotbollsmatcherna ofta till bråk och utdragna konflikter på Malmsjö skola. Men i stället för att förbjuda spelet löste rastgruppen problemen.
Planerad och strukturerad rastverksamhet blir allt vanligare på skolorna. Fritidspedagogiks undersökning visar att åsikterna om hur mycket lärare ska styra leken går isär, skriver Sara Djurberg i en krönika.
Bråken har minskat, fler leker och eleverna är betydligt gladare. Det är effekterna av rastverksamheten på Laröds skola – där förmiddagsrasten alltid har en fysisk aktivitet. "Det är som en rörelsepaus där alla barn ska vara med", säger läraren i fritidshem Laura Burbulea.
Lärare i fritidshem är ansvariga för att planera för en undervisning som stödjer elevernas lärande och sociala utveckling. Trots detta är planeringstiden för oss helt oreglerad och varierar kraftigt mellan olika fritidshem, skriver läraren i fritidshem Hadar Nordin.
Under sommaren går många fritidshem på sparlåga. Personalstyrkan är reducerad, vikarier sätts in med kort varsel och pedagogisk tanke saknas. Men fritidshemmets uppdrag att komplettera skolan och kompensera för elevers olika livsvillkor är ännu viktigare på sommaren, skriver läraren i fritidshem Purna Thapa.
Arbetsmarknaden för lärare i fritidshem förändras snabbt. Stina Undestam hade lätt att hitta jobb i kommunerna kring Lerum och Alingsås för fyra år sedan, i dag är det svårt. – När vi utbildade oss sa de att vår framtid skulle bli ljus, men så känns det inte nu.
Vid mellanmålet en dag pratade två elever om att de ville skriva om Marie Antoinette – det blev startskottet för fritidshemmet Bryggans egen skrivarverkstad.
Vi lärare i fritidshem utgör första linjen för att motverka konflikter och skapa trygghet i skolan. Det säger Gustav Sundh, som har fått utmärkelsen ”Årets eldsjäl”.
Det är i fritidshemmets korridorer det först märks att ett barn inte mår bra. I våra kommunala skolor och fritidshem har vi länge gjort mycket med lite. Men nu går det inte längre, skriver elevassistenten Veronica Thorin-Flores.
Ambitionerna för fritidshemmen har under lång tid höjts – samtidigt som förutsättningarna försämras. Lärare i fritidshem är splittrade mellan en mängd uppdrag. När samtidigt utbildningsnivån på de anställda sjunkit drastiskt de senaste tio åren blir det eleverna som får betala priset, skriver fem lärare i fritidshem.
Ann S. Pihlgren, fil.dr och förskole- och skolutvecklare, leder Skolportens digitala kurs Tematiska projekt i fritidshemmet som ger dig konkreta verktyg för att arbeta tematiskt enligt läroplanen i fritidshemmet.