Hanna Almcrantz är lärare i fritidshem på Fridtunaskolan i Linköping. Här berättar Hanna om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Hanna Almcrantz är lärare i fritidshem på Fridtunaskolan i Linköping. Här berättar Hanna om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
När jargongen blev hård mellan eleverna hittade fritidshemmet på Lövestad skola i Sjöbo lösningen i Torsdagsklubben. "Det blev som en mjuk fristad", säger läraren i fritidshem Mia Finnsdotter.
Kreativiteten flödar i Lilleskog. Här, i utkanten av Gantofta skolas skolgård, pågår intensiv bygglek. Kojor byggs upp, till och om. Inte ens sabotage dämpar fritidshemsbarnens entusiasm. För vem gillar inte att bygga en koja?
Kollegorna på Själevadskolans fritidshem vet att deras arbete ger resultat. – En tredjedel av eleverna graderar läsglädjen högre nu än de gjorde för ett år sedan, säger Sanna Bylund, en av de tre fritidshemslärare som belönas med Stora läspriset för grundskolans tidigare år.
På Lönnen i Partille lär sig eleverna bland annat om invasiva arter och allemansrätten. De är ute i naturen varje dag, oavsett väder. De tillhör nämligen ett certifierat I ur och skur-certifierat fritidshem, ett av elva i hela Sverige.
Lässatsningen på Kroksbäcksskolan i Malmö engagerar hela skolan; även fritidsverksamheten, där pedagogerna ser goda möjligheter att väcka elevernas läslust.
Barnen blir tryggare och fritidslärarna slipper irra omkring för att hitta någonstans att vara. "Nu känner jag att jag kan jobba som lärare i fritidshem igen", säger Carina Lindmark Jonsson, som tillsammans med sina kollegor kämpat för att få tillbaka egna lokaler.
För att kunna ge fritidshemmen bättre förutsättningar när det gäller lokaler krävs lagändringar. Det menar Pontus Larsson, Sveriges Lärare. "Utan bra verksamheter riskerar vi att barnen går hem från fritids och i förlängningen lockas till gäng på fritiden".
Man tycker att man förebygger, tjatar, bemöter och planerar, men ändå får man inte önskad effekt på elevens mående och utveckling, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm i en krönika.
Läraren behövs mer än någonsin. Det är slutsatsen som forskarna drar i temaartikeln om artificiell intelligens, AI, i det nya numret av Skolportens magasin.