Hoppa till sidinnehåll

Nyheter inom kategori "Funktionsnedsättning"

Visar sida 1 av 34

Så förbereds elever med intellektuell funktionsnedsättning för framtiden

26 september
Läs Skolportens intervju med Denice Sverla, biträdande rektor och speciallärare. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Anpassad grund-och gymnasieskola och kommer att tala om hur skolan kan förbereda elever med intellektuell funktionsnedsättning för framtiden.

FUB:s skolenkät visar: Stora brister i den anpassade grund- och gymnasieskolan

16 juni
Riksförbundet FUB har genomfört en enkätundersökning om hur skolgången fungerar för elever i den anpassade grund- och gymnasieskolan. Svar från över 400 föräldrar visar att faktorer som ger eleven goda förutsättningar till inlärning, att utveckla självständighet och att uppnå sin fulla potential är en bristvara.

Utformningen av digitala verktyg behöver breddas

17 april
För elever med funktionsnedsättningar kan det vara nödvändigt att använda digitala verktyg i skolan. Men det finns också risk att digitaliseringen skapar vidare klyftor, och till och med nya sorters utanförskap. European Agency drar slutsatsen att pedagoger och IT-utvecklare behöver ha ett mycket närmare samarbete redan i början av utvecklingsprocessen, än vad som sker i…
1234