För elever vars tvångsbeteende upptäcks tidigt finns det hopp – både om en fungerande skolgång och ett bättre liv. Men många elever går genom skolan utan att få rätt hjälp, skriver Lena Nilsson och Helena Rönnberg, Svenska OCD-förbundet.
Sveriges Dövas Riksförbund (SDR) och Dövas förening i Örebro (DFÖ) protesterar nu kraftigt mot den policy Komvux i Örebro antagit. Den innebär att döva kan nekas tolk för att gå den utbildning de vill.
Regeringen har nu beslutat om riktlinjerna för Folkbildningsrådet för 2021 när det gäller statsbidrag till folkbildningen. Riktlinjerna innehåller flera nya återrapporteringskrav. Folkbildningsrådet ska bland annat redovisa uppföljningsåtgärder om statsbidraget till studieförbunden, lämna en fördjupad bedömning av demokratisyftet och redovisa en analys om utbildning på folkhögskola för personer med intellektuell funktionsnedsättning.
Diskrimineringsombudsmannen stämmer Laholms kommun för att ha ifråntagit stöd fån en elev med funktionsnedsättning, utan att det fanns något som tydde på att elevens behov förändrats.
För mycket ljud och dålig akustik är vanliga problem i många skolor. Det leder till ökad stress, trötthet och koncentrationssvårigheter hos både elever och personal. Läraren och hörselpedagogen Anita Richmond har tips för hur man kan få ner ljudnivån i sitt klassrum.
Vi vet inte hur det går i skolan för elever med dyslexi, synnedsättning, ADHD och andra funktionsnedsättningar. Det gör att stödinsatser inte går att följa upp och att resurser inte fördelas utifrån behov, skriver Malin Ekman Aldén på Myndigheten för delaktighet och Fredrik Malmberg på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Vi vet för lite om hur det går i skolan för elever med funktionsnedsättning. Utan statistik som gör det möjligt att följa upp måluppfyllelse går samhället miste om viktig information som bidrar till att utveckla skolors arbete. Därför har Specialpedagogiska skolmyndigheten och Myndigheten för delaktighet tillsammans skickat in en skrivelse till regeringen om behovet av…
Elever med funktionsnedsættelser opnår lavere gennemsnit i dansk og matematik ved afgangsprøven og i de nationale test end deres jævnaldrende. Det viser en ny rapport. Desuden fritages de i højere grad fra afgangseksamen, har højere fravær og oplever flere skoleskift.
I den akuta situation som råder för elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar behöver krafttag göras för att garantera deras lagstadgade rätt till utbildning, skriver Ulla Adolfsson, Autism- och Aspergerförbundet, m.fl.