Vilka miljöer i skolan upplevs som otrygga av elever med funktionsnedsättning? Det undersöker nu Myndigheten för delaktighet, som under september genomför trygghetsvandringar på tre högstadieskolor i tre kommuner.
Marie Rudenstam är lärare i idrott och hälsa och matematik på Riksgymnasiet i Angered. Hon svarar på frågor från Mikael Hjertquist som varit hennes elev.
Många grundskolor har idag elever med nedsatt hörsel inkluderade i vanliga klasser. Nu ska Stockholms stad effektivisera undervisningen till dessa elever genom ett nytt kompetensnav på Alviksskolan.
Den 1 juli 2019 träder den reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö18, i kraft. Revideringen innebär att förskolans uppdrag närmar sig grundskolans på många sätt. Begreppet undervisning lyfts formellt in i planen, förskolechefen tituleras från och med den 1 juli rektor och rätten till svenskt teckenspråk och en teckenspråkig miljö är några viktiga förändringar.
En student kräver skadestånd från Lunds Universitet efter en nio timmar lång tenta. "Med hennes funktionsnedsättning är det som att sitta och skriva i ett dygn", säger Karin Henrikz på Malmö mot diskriminering
Antalet studenter som har en psykisk funktionsnedsättning och som därför får hjälp med att klara sina studier har ökat stort de senaste åren. Gruppen är nu åtta gånger större jämfört med ett decennium sedan.
"Enligt den stora, internationella och jämförande TALIS-studien som publicerades 19 juni så uppger hela 23 procent av svenska högstadielärare att elever med behov av särskilt stöd i skolan inte får den hjälp de behöver", skriver Fredrik Malmberg och Tove Söderqvist Dunkers från Specialpedagogiska skolmyndigheten.