Lyssna. Prata med eleverna, inte om dem. Det var huvudbudskapet när Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, nyligen presenterade sin barnpanelsrapport vid ett välbesökt seminarium.
Skolverket får kritik för sin vägledning kring frågor som rör undantagsbestämmelsen. "Jag förstår att det känns svårt, för varje enskilt fall är unikt," säger Hannes Theander, undervisningsråd på Skolverket.
Många lärare tycker att det är knepigt att tillämpa undantagsbestämmelsen vid betygssättning. Specialpedagogen Diana Storvik efterfrågar mer stöd från Skolverket.
I Specialpedagogiska skolmyndighetens barnpanelsrapport berättar trettioen elever om hur de upplever sin skolvardag. I intervjuerna har vi mött elever med fysiska, kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar i åldern 10 till 18 år som alla går i grundskolan. (pdf)
Flera tar upp att de blivit illa behandlade eller utsatta för mobbning, otrygghet påverkar studieron negativt och bristande anpassningar skapar stress. Så beskriver 31 elever med funktionsnedsättning sin skolsituation i en ny rapport. Eleverna har tydliga förslag på vad som skulle öka trygghet, studiero och motivation för skolarbetet.
Synas, ta plats, sätta spår. Det är ledord som studenterna på Kulturcentrum Skåne arbetar med. Gemensamt har de ett intresse för kultur. Nu är det dags att söka utbildningen där kreativitet står i centrum.
Allt oftare lyfts situationen för funktionsvarierade inom utbildningssystemet. Men ytterligare en elevgrupp riskerar att falla mellan stolarna, nämligen de som inte har en diagnos. Åtminstone om vi ska tro era vittnesmål i vår chatt. Vi lyfte frågan till högsta utbildningspolitiska nivå.
Elever med funktionsnedsättning har sämre måluppfyllelse i skolan än andra elever. Därför behöver regeringens utredning om elevhälsan presentera åtgärder för att skapa en fungerande skola för alla, skriver ett flertal berörda organisationer.
Den digitala utvecklingen har bidragit stort till att allt fler personer med till exempel adhd eller dyslexi går vidare till högre studier. 2018 fick drygt 17 000 studenter särskilt pedagogiskt stöd vid landets universitet och högskolor.
Det var kämpigt för hjärtsjuke Theo Frej, 8, på en tidigare skola och förståelsen för hans funktionsnedsättning saknades, enligt mamman. Under en period var det så illa att sonen inte ville leva längre. Nu hyllar mamma Camilla Frej lärarnas och rektorns insats på den nya skolan.