Bräcke Diakoni på Hisingen har sedan år 2000 drivit Stegen, en förskola för funktionsnedsatta barn. För två månader sedan startade man även en vanlig förskola och tanken är att de två skolorna ska kunna ha utbyte med varandra.
Möt oss med respekt och se oss inte som offer. Det är budskapet från 97 barn och unga med funktionsnedsättning som har intervjuats i Barnombudsmannens rapport. Rapporten släpptes 22 mars.
Det har skett en del framsteg för elever med funktionsnedsättning. Men det kvarstår fortfarande arbete innan de får en likvärdig utbildning av god kvalitet i en trygg miljö. Detta konstaterar Skolverket, Specialpedagogiska Skolmyndigheten och Skolinspektionen.
Det har varken blivit bättre eller sämre för barn och elever med funktionsnedsättning i landets skolor och förskolor. Det konstaterar tre skolmyndigheter i en ny rapport.
Undervisningen i kommunen är inte anpassad för alla. Det menar Tina Kjerulff på Attention Nynäshamn. Nyligen delade föreningen ut skolpåsar till alla rektorer i kommunen.
Myndigheten för yrkeshögskolan är sedan 2012 en av de strategiska myndigheterna i arbetet med den nationella funktionshinderspolitiken. Utifrån områdena ökad fysisk tillgänglighet, IT-politiken och utbildningspolitiken har myndigheten genomfört insatser fram till 2015. Nu publiceras slutrapporten för de senaste årens arbete.
En del framsteg har gjorts men det finns fortfarande mycket skolorna kan göra för att elever med funktionsnedsättning ska få en likvärdig utbildning av god kvalitet i trygg miljö. Det är slutsatsen när Skolverket, Specialpedagogiska Skolmyndigheten och Skolinspektionen lämnar sin slutredovisning till regeringen om den funktionshinderspolitiska utvecklingen 2011-2016.
Digital och interaktiv teknik river hinder – oavsett om de består i funktionsnedsättningar eller geografiska avstånd. Birgittaskolan i Örebro samarbetar sedan i höstas med specialskolor i fyra andra länder.