På mindre än ett år har skolor tvingas ställa om helt. Anledningen är att eleverna lättare kan fuska genom att använda AI-verktyg. Vi har fått tänka mer på att de inte får jobba med saker hemma, säger läraren Petter Segerås i Örebro.
En ny undersökning visar att många elever har använt AI till skoluppgifter på sätt de själva tror har varit otillåtet. SVT besökte en gymnasieskola i Stockholm för att ta tempen på elevernas AI-användande.
Många elever har använt AI till en skoluppgift på ett sätt de själva tror inte var tillåtet, visar en ny undersökning. Nu efterlyser både lärarfacket och utbildningsministern nya AI-riktlinjer.
När skola och arbete startar igen sensommaren 2023 är det dags att ta tempen på ungdomssverige – hur känns livet egentligen just nu för Sverige unga? ”Sådär”, verkar svaret vara. (pdf)
Många unga använder AI för att fuska i skolan, enligt en ny rapport. Men gränserna är otydliga. "För en del ungdomar är det inte självklart att det här är fusk", säger Ulrik Hoffman, Ungdomsbarometern.
Med metalldetektorer och kroppsvisitering ska de som fuskar på högskoleprovet stoppas. En ny lag ger universitet och högskolor större möjligheter att granska studenterna innan de skriver sina prov.
Skolor fortsätter i höst arbetet med att förhindra fusk med hjälp av AI-tjänsten Chat GPT. Mer kontrollerade uppgifter och varierad undervisning är några åtgärder som vidtas för att möta tekniken.
Skolverket har inte tagit fram några riktlinjer för att komma åt problemet med Chat GPT. Men det finns saker som lärare kan tänka på för att bekämpa fusket.
Daniel och Samuel går i trean på gymnasiet. Av 33 elever i klassen uppskattar de att 30 stycken använder ChatGPT för att fuska. För dem har AI-roboten inneburit höjda betyg och minskad motivation.
Via appen snapchat hade tre studenter på Mittuniversitetet kontakt och hjälpte varandra med svårare frågor. Men det upptäcktes och alla tre stängs av i sex veckor.