Undersökningens resultat visar att kunskapsluckor och utbildningsbehov om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer varierar stort. Det finns dock behov av såväl grundläggande som fördjupande utbildning inom området. Flera av de kunskapsluckor som identifierats gäller våldsutsatta i särskilt utsatta livssi-tuationer såsom äldre kvinnor, flickor och kvinnor med funktionsnedsättning samt hbtqi-personer. (pdf)
Många av de yrkeskategorier inom vård- och omsorg som dagligen möter människor i utsatta livssituationer saknar högskoleutbildning. För att stärka bemötandet och stödet för våldsutsatta föreslår Jämställdhetsmyndigheten bland annat att utbildning om mäns våld mot kvinnor införs på gymnasienivå.
For første gang kan skoleelever velge mellom «gutt», «jente» og «annet» i skolemiljøundersøkelse. Skolen bør ikke formidle at man kan bestemme kjønnet selv, mener lærer.
Svenska åttondeklassare presterar på toppnivå i samhällsfrågor. I ett internationellt kunskapstest placerar sig Sverige på andra plats. Men ännu en gång visar svensk skola stora resultatskillnader beroende på elevens bakgrund – och anmärkningsvärt stora skillnader mellan tjejer och killar.
Att så många pojkar misslyckas i skolan gör Sverige både farligare och fattigare. Regeringen måste sluta blunda för problemet, skriver Åsa Westlund (S).
Jämställdhetsarbetet i skolan har kört fast. I vissa fall går det till och med i fel riktning. – Myndigheten bekräftar det våra egna studier visat, säger Robin Smith på Sveriges Lärare.
Målet om en jämställd utbildning är inte uppnått. Flickor och pojkar har fortfarande inte samma möjligheter och villkor i skolan trots politiska ambitioner och en omfattande styrning av skolans jämställdhetsuppdrag. (pdf)
Skillnader i lärande och hälsa mellan flickor och pojkar förstärks av hur skolan styrs, organiseras och fungerar. De senaste årtiondenas reformer har hindrat möjligheten att arbeta för en jämställd utbildning, visar en ny rapport.