Hälften av de muslimska friskolorna i Sverige delar upp pojkar och flickor på idrottsundervisningen. På Framstegsskolan har gympan varit uppdelad sedan starten 1995.
Barns rätt till jämställd undervisning måste gå före religiösa krav på könsseparation. Skolinspektionen och landets kulturrelativister är ute och cyklar, skriver Sakine Madon.
Bland få ting, som dessa religiösa skolor gör rätt, hör åtskillnaden mellan pojkar och flickor i gymnastik och idrott. Och där, men endast där, vill Fridolin gripa in, skriver Jan Guillou.
Den normkritiska pedagogik som just nu lanseras i Sveriges skola och förskola är en återvändsgränd. Som människor behöver vi få se vårt biologiska kön som en tillgång snarare än ett problem, skriver Olof Edsinger, författare och talesperson för Nätverket för samlevnad och sexualitet (NfS).
Skolan handlar om mer än att lära ut rena fakta. Den har också till uppgift att förbereda barnen på vuxenlivet. Därutöver ska den ”aktivt främja alla elevers lika rättigheter och möjligheter”, skriver Lisa Magnusson på ledarplats.
I veckan har en diskussion blossat upp efter att Skolinspektionen godkänt könsuppdelade idrottslektioner på en skola. Många debattörer har reagerat, med rätta. Som ung hbtq-kille vände jag mig tidigt mot att delas upp efter kön på idrotten. Jag önskar att samhället då hade gett mig stöd, skriver Anders Wallner, fd partisekreterare (MP).
Rektorn på muslimska friskolan Al-Azharskolan slår tillbaka mot kritiken om könsuppdelad idrott. "Det är inte jag som vill ha det, det är eleverna", säger han till Aftonbladet. Ett svar Camilla Waltersson Grönvall (M) underkänner.
Det är en skrattretande slutsats att alla religiösa skolor bör stängas för att en skola gjort något som är tillåtet – dela pojkar och flickor på idrotten. Det skriver Sven Magnusson, vice ordförande för Kristna Friskolerådet.
Replik på debattartikel i Svenska Dagbladet den 30 augusti 2016. Regeringen kommer i höst med en skrivelse om strategin mot hedersrelaterat våld och förtryck, skriver jämställdhetsminister Åsa Regnér.
Den politiska kraften bör läggas på den strukturellt segregerande skola som friskolesystemet tillsammans med skolvalet har skapat. Inte på de enkla symbolerna, skriver Veronica Palm (S).
Jag har svårt att förstå problemet med könsuppdelade gymnastiklektioner. Som 60-talist hade jag nästan aldrig gympa med det motsatta könet – och ingen led av det, skriver Jens Fagerlund på DN Åsikt.