Bara på två skolor i Jämtlands län gick alla nior i våras ut med gymnasiebehörighet. På Kälarne skola i Bräcke kommun och på Sonfjällsskolan i Härjedalen.
Enligt en ny rapport från MUCF ökar skillnaderna mellan skolor i Sverige. Elever som växer upp i områden med stora socioekonomiska utmaningar halkar efter redan i grundskolan, och många riskerar att tappa framtidstron.
Den 1 juli 2026 införs förbud mot mobiler under hela skoldagen på alla grundskolor i hela landet. Men på Hultsbergsskolan i Karlstad har man haft mobilfritt i skolan sen flera år tillbaka och vet vad det kan få för effekter.
Elever måste lära sig att komma förberedda till lektionerna redan på lågstadiet, skriver Setayesh Kormi Nouri: ”Det vi kallar ´förberedelse´ i skolan kallas professionalism i vuxenlivet. Om skolan på allvar ska förbereda elever för framtiden måste ansvar bli en naturlig del av utbildningen, inte något vi hoppas uppstår spontant i årskurs 1 på gymnasiet”.
Internationella Engelska Skolan (IES) Landskrona firar att tre av skolans fjärdeklassare har kvalificerat sig till den internationella robottävlingen Enjoy AI Global Final. Eleverna Liam, Elsa och Hedda reser inom kort till Wuzhen utanför Shanghai i Kina för att representera Sverige.
Unga i socioekonomiskt utsatta områden har sämre levnadsvillkor, och det påverkar skolresultaten, enligt en ny rapport. Var tredje elev går ut nian utan gymnasiebehörighet. Men Hjulstaskolan har lyckats vända trenden.
På högstadieskolan Lust och Lära i Bollnäs används leken sten, sax, påse under en hel skoldag för att skapa trygghet och nya relationer. Bakom initiativet finns skolans Elevråd.
De 80 000 unga i åldrarna 16–25 år som bor i områden med stora socioekonomiska utmaningar har sämre levnadsvillkor än andra unga. Skillnaderna märks tydligt i skolan: knappt 70 procent är behöriga till gymnasiet och endast hälften tar gymnasieexamen inom fyra år. Det visar MUCF:s nya rapport .
Den här rapporten visar att de 80 000 unga i åldrarna 16–25 år som bor i områden med stora socioekonomiska utmaningar har sämre levnadsvillkor jämfört med andra unga i Sverige. (pdf)
För 14 procent av eleverna blir grundskolan en omöjlig kamp. De är för smarta för anpassad grundskola men saknar kognitiva förutsättningar för den vanliga läroplanen. "Inför en ny skolform för gråzonsbarnen", säger rektorn Linnea Lindquist.
Var tredje elev i utsatta områden klarar inte skolan. De behöriga lärarna är färre och rektorerna slutar och drar vidare. Nu varnar Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor för att polariseringen kan öka ytterligare, utan stora insatser.
I gängkrigets Sundsvall får högstadiebarn riktiga jobb med 104 kronor i timlön – om de också sköter skolan. De får in en fot på arbetsmarknaden och kan välja bort de ”smutspengar” som kriminella lockar med. – Jag tjänar nästan tusen kronor per månad, säger Warsame Ahmed, 15, som drömmer om att bli ingenjör.