Svenska elevers resultat i Timss-mätningen är ett styrkebesked enligt utbildningsminister Anna Ekström. Samtidigt finns problem inom skolan som måste åtgärdas, menar hon.
I Pisa 2018 exkluderades drygt 11 procent av eleverna i årskurs 8. I Timss 2019 drygt 6 procent. Men andelen nyanlända elever har inte påverkat resultatet negativt, enligt Skolverket.
Bristen på likvärdighet i svensk skola manifesterar sig igen – denna gång i Timss-resultatet. "Vi har ett finansieringssystem av skolan som spär på skillnaderna i likvärdighet", säger Johanna Jaara Åstrand, Lärarförbundets ordförande.
Utbildningsminister Anna Ekström tycker att de oförändrade resultaten för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019 är ett styrkebesked. "Den utförsbacke som de svenska kunskapsresultaten gjorde under många år är definitivt bruten".
I dag presenterades resultaten i den stora internationella studien TIMSS 2019 som undersöker kunskaper i och attityder till matematik och naturvetenskap hos elever i årskurs 4 och årskurs 8. Studien visar att kunskapsresultaten ligger kvar på samma nivå som 2015, den negativa kunskapsutvecklingen är därmed bruten.
En långsiktig trend av ökad skolsegration bekräftas ytterligare av resultaten i Timss-mätningen som presenterades av Skolverket under tisdagen. Det menar Anders Jakobsson, professor vid Malmö universitet. ”Grundläggande förändringar måste ske om vi ska komma tillrätta med problemen i svensk skola”, säger han.
Timss-rapporten visar att svenska eleverna ligger kvar på samma nivå som senast. Resultatet bör bedömas som svagt positivt, menar Lärarnas Riksförbunds Åsa Fahlén. "Men det mest allvarliga är att likvärdigheten fortsätter försämras", säger hon.
Spänningen är stor inför tisdagens presentation av Timss - en internationell mätning av elevers prestationer i matematik och naturvetenskap. Förra gången låg de svenska eleverna strax under genomsnittet i matte.
Terminen för Göteborgs grundskolor kortas på grund av coronapandemin, meddelar grundskolenämndens ordförande Helene Odenjung, L, på Twitter.Skolorna stänger den 18 december i stället för den 22 december.
Det blev ett oförändrat resultat för de svenska eleverna i den globala kunskapsmätningen Timss 2019. Men skillnaderna mellan elever med olika bakgrund ökar, och i matte ligger Sverige under OECD-snittet. "Lite besviken tror jag att jag kan säga att jag är, säger Peter Fredriksson", Skolverket.
Den nya Timss-undersökningen visar alltså inget annat än det vi redan vet. Skolsystemet verkar ha stabiliserat sig, men på en mycket lägre nivå än där vi en gång var och vi har problem med likvärdigheten. Vi vet att den pedagogiska segregationen i Sverige är stor, det vill säga att de utbildade lärarna i högre grad…