Att införa ordningsbetyg skulle innebära en ännu större stress för lärarna. Dokumentationsbördan är redan enorm. Lärarförbundet är starkt kritiskt mot förslaget.
Lärare och fack är kritiska till förslaget om ordningsomdömen. I Norge har betyg i ordning och uppförande i skolan funnits länge. "Jag tycker det fungerar bra med betygen", säger läraren Anders Lundblad.
En majoritet i riksdagen vill införa skriftliga ordningsomdömen i skolan. Men kritiken bland framför allt lärare är stor mot förslaget. "Ingen kan egentligen uttala sig om effekten kring detta än så länge", säger Marcus Samuelsson, professor i pedagogik vid Högskolan Väst.
Många lärare hyser misstro till förslaget omdömen i ordning. Nu svarar Liberalernas partiledare Jan Björklund på kritiken. "Jag tror att när det väl är infört så kommer de flesta tycka att det här är ganska bra", säger L-ledaren till Skolvärlden.
Jan Björklund, vi är många lärare som är trötta på att skoldebatten inte betonar de bakomliggande orsakerna, det som kanske faktiskt är grunden till ordningsproblemen från första början, skriver Maria Wiman, lärare i Huddinge.
Betygen i ordning och uppförande försvann ur svensk skola för femtio år sedan då den nya läroplanen Lgr69 började gälla, skriver Widar Andersson på ledarplats.
Problemet är bara att precis samma riksdagsmajoritet som nu ropar efter ordningsbetyg absolut inte kan tänka sig att röra skolvalet, eller skolkoncernernas vinster. Då är det lättare att ropa efter symbolåtgärder och ännu fler betyg. Anna Ekström behöver nog inte känna sig stressad, skriver Ingvar Persson på ledarplats.