Hver eneste skoledag i første halvår af 2025 blev mindst 14 elever i gennemsnit bortvist fra de danske folkeskoler. Det skriver Berlingske på baggrund af en aktindsigt hos 789 af landets folkeskoler. I alt 1450 gange blev en elev bortvist fra sin folkeskole i op til ti dage.
Rosengårdsskolan lyckades med det ingen trodde vara möjligt: att gå från att vara landets sämsta till en förebild. Vad är det som förenar framgångsrika skolor? skriver Lisa Irenius på ledarplats.
Lærere har mindre tid til undervisning og læring i danske grundskoler, fordi de skal bruge mere tid på at håndtere uro og støj. Det viser en ny rapport om de danske resultater i TALIS-undersøgelsen.
Kiruna kommun har tagit fram en ny skolstruktur för grundskolan. Syftet är att bli mer kostnadseffektiva och samtidigt få bättre förutsättningar för att ge bra utbildning med behöriga lärare.
På Kildebjergskolen er de drøntrætte af negative historier om folkeskolen. De opfordrer derfor alle landets skoler til at dele korte videoer om det gode, der sker i skolen.
Efter år av kaos och bottenresultat stängde Rosengårdsskolans högstadium. Nu, några år efter öppningen, köar skolledare för att lära sig om succén. Något hände med landets tuffaste elevgrupp – som ingen trott var möjligt.
Läs Skolportens intervju med Stig-Börje Asplund, professor i pedagogiskt arbete. Han ska föreläsa på Skolportens konferens Svenska för högstadiet och gymnasiet och kommer att tala om pojkar och läsning.
Det är närmare 20 000 unga som riskerar att hamna utanför studier och arbetsliv. Det är inte bara ett personligt misslyckande, det är ett systemfel som hotar Sveriges framtid, skriver Stiftelsen läxhjälpen.
Grundskolenämndens styrande partier föreslår en samlad översyn av förvaltningens processer kring rekrytering och introduktion av anställda. Förslaget omfattar bland annat skärpta kontroller och ett förstärkt systematiskt kvalitetsarbete som förebygger sexuella kränkningar. Nämndsinitiativet lämnas in på dagens grundskolenämnd.
Ett nytt initiativ på Djurgårdsskolan i Kristinehamn ger elever i årskurs 7–9 möjlighet till mellanmål utanför ordinarie lunch och frukosttid. Syftet är att förbättra både arbetsmiljön och skolresultaten.