Sedan 2014 har 61 972 niondeklassare fått underkänt på nationella provets läsförståelse. Trots nio år i grundskola förstår de inte vad de läser. "Att vi inte lyckas med fler elever kan inte vara annat än ett stort svek", säger högstadieläraren och debattören Fredrik Sandström.
Förslaget att bygga landets största mellanstadieskola i Ängelholm väcker protester. Mer än 1500 föräldrar har skrivit under en namninsamling mot att skolan ska bli en renodlad mellanstadieskola för över 500 barn.
Mellan- och högstadieelever har laglig rätt till två timmars extra undervisning per vecka, för att få läxhjälp, ta igen en missad lektion eller fördjupa sig. Men skolorna är dåliga på att ge alla elever den tiden, visar Skolinspektionens granskning.
Sovmorgon – ja, det är ett alternativ som diskuteras för att underlätta skoldagen. Chris Gelinder, rektor på Gumeliusskolan tycker förslaget är spännande, men ser att det inte är helt okomplicerat för hennes skola att göra om schemat.
Skolinspektionen har granskat kvaliteten i arbetet med den extra studietiden, med särskilt fokus på rektors och lärares ansträngningar för att utforma och genomföra en undervisning som motiverar elever till att ta del av den extra studietiden och kompenserar för elevers olika förutsättningar. (pdf)
Det är centralt för en positiv samhällsutveckling att fler elever lyckas i skolan. Stöd och stimulans inom timplanen är centralt. Utöver detta ska skolor sedan juli 2022 erbjuda elever från åk 4, att frivilligt delta i undervisning i form av extra studietid. Skolinspektionens granskning visar dock att skolor brister i detta.
Längre arbetstid, större elevgrupper. När den nya timplanen nu trätt i kraft i grundskolan sker det med många oönskade effekter för lärarna. – Att vi får betala reformen genom merarbete är häpnadsväckande, säger Hans Olofsson, ordförande i Historielärarnas förening.
Åttondeklassarna på Gylle skola i Borlänge stökar och förstör. Nu har det gått så långt att lärarna vill att elevernas föräldrar besöker det kaotiska klassrummet.
Idrotts- och svenskläraren Helena Lundberg saknade en lärobok i idrott och hälsa för mellanstadiet – så hon skrev en själv. Här är hennes tips för hur man kan fläta samman praktik och teori i idrottsämnet.