De svenska skolornas hållning till digitaliseringen har svängt genom åren. Från att locka elever med egna laptops till att införa strikta restriktioner – och debatten pågår än.
Rapporten bygger på kunskap från vetenskaplig litteratur, enkätundersökningar och dialoger med barn och unga, föräldrar och ungdomsorganisationer. Rekommendationerna bygger även på kunskap om vad barn och unga behöver för att utvecklas och må bra, och om utveckling och mognad i olika åldrar. (pdf)
Barn under två år bör inte använda skärm alls. Det var ett av råden när Folkhälsomyndigheten presenterade sina nya rekommendationer för barn och ungdomars användning av digitala medier.
Sedelbuntar, lyxiga bilar och inspirerande citat om rikedom – det syns i videor som trendar i sociala medier. Samtidigt visar studier att barn mellan 7–14 år har ett stort intresse för pengar. "Oavsett om intresset är shopping eller gaming blir pengar en förutsättning för att kunna leva ut det", säger Johanna Göransson, Ungdomsbarometern.
Över 1 000 barn i Stockholms grundskolor hade mer än 50 procents frånvaro under vårterminen. På sex år har antalet fördubblats. ”Det är klart att det är allvarligt”, säger grundskoledirektör Peter Bragner.
Tidöpartierna vill se ett tvingande mobilförbud inom hela grundskolan, men redan inför allt fler skolor förbud på egen hand.I Luleå har kommunen beslutat att alla grundskolor ska vara mobilfria även på rasterna.
Differentierad undervisning, mattememory och att utgå från aktualiteter och elevernas vardag. Här kommer tips på hur du arbetar lekfullt, skapar motivation och förståelse inom matematiken. Vi har samlat lärarnas bästa tips för att förhöja matteundervisningen inom förskola, grundskola och på gymnasiet!
Högstadieskolan Finnbacksskolan i Lycksele har inför läsåret valt att införa ämnesveckor. Eleverna kommer under sex veckor rulla mellan sex ämnen – ett ämne per vecka. Men många elever är kritiska. "Vi blir testkaniner, säger eleven Ellen Emanuelsson.
Varannan granskad skola brister i sitt arbete med läsa-skriva-räkna-garantin, enligt en ny rapport från Skolinspektionen. "Konsekvensen kan bli att elever inte får de tidiga insatser som garantin syftar till", säger Tilda Lindell, Skolinspektionen.