"De svenska lärarna behöver mer stöd och tid för att utföra sitt arbete. Resultaten i Talis-undersökningen visar att lärares arbetsvillkor måste fortsätta förbättras om vi ska kunna lyfta den svenska skolan" säger Åsa Fahlén, Lärarnas Riksförbund.
I dag släppte OECD rapporten TALIS 2018, en internationell studie om lärares och rektorers arbetsmiljö. Rapporten visar bland annat att Sveriges lärare överlag är nöjda med sitt arbete och att upplevelsen av läraryrkets status har ökat sedan den förra undersökningen genomfördes 2013.
Svenska lärare är överlag nöjda med sitt arbete men byter skola oftare. Samtidigt bedöms studieron vara ungefär lika god som i andra nordiska länder. Det visar den internationella undersökningen Talis, om lärares och rektorers arbete.
Svenska lärare är överlag nöjda med sitt arbete men byter skola oftare. Samtidigt bedöms studieron vara ungefär lika god som i andra nordiska länder. Det visar den internationella undersökningen Talis, om lärares och rektorers arbete.
Över 90 procent av de svenska lärarna är nöjda med sitt arbete. En övervägande majoritet anser också att fördelarna med yrket tydligt uppväger nackdelarna. Samtidigt stannar de svenska lärarna kortare tid på sin arbetsplats än tidigare. Det visar den internationella studien TALIS 2018 som belyser lärares och rektorers arbete.
Denna rapport är den första av två delrapporter som redovisar resultat från TALIS 2018. Delrapporten fokuserar på svenska lärares och rektorers svar i förhållande till andra länder men täcker inte alla områden som redovisas i den internationella TALIS-rapporten. (pdf)
Under våren 2018 deltog 555 svenska skolor i TALIS 2018 tillsammans med 47 länder från hela världen. Sverige deltog med lärare från låg- och mellanstadiet, högstadiet samt gymnasieskolan.
Svenska lärare jobbar fler timmar i veckan – men har färre undervisningstimmar, jämfört med andra OECD-länder. Det visar den stora internationella undersökningen Talis som presenterades i dag.