Den här rapporten diskuterar vikten av kvalitetsmått som baseras på förädlingsvärden – skolors och lärares bidrag till elevernas inlärning och andra relevanta utfall – samt hur sådana mått skulle kunna utformas i den svenska skolan. (pdf)
Det svenska utbildningsväsendet saknar ett system för att mäta skolornas kvalitet. I en ny rapport föreslås en rad förändringar för att lättare kunna mäta effektiviteten. ”Poängen med rapporten är att lyfta kvalitetsfrågan i skolan”, säger Johan Olsson, utbildningspolitisk expert vid Svenskt Näringsliv.
Regeringen bör utreda en ny tvåårig yrkesskola på gymnasienivå, det tycker utbildningsutskottet. Tanken är att det ska skapa en snabbare väg för unga till arbetslivet. Men S, V och MP tycker inte att det behövs någon ny skolform på gymnasiet.
Fyra gymnasieelever har fått nog av att det inte förs någon debatt på innerstadsskolorna om dödsskjutningar. Därför har de nu skrivit boken ”Dödsskjutningar i förorten – Vem bryr sig?”. Nu hoppas de att fler skolor ska ta efter deras initiativ.
Fritiden är en viktig och betydelsefull del i ungas liv. Men den är inte självklar för alla. Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors (MUCF) nationella ungdomsenkät från 2018 visar att var fjärde ung hbtq-person någon gång har avstått från att delta i öppen fritidsverksamhet. Nu lanserar myndigheten ett nytt stödmaterial för fritidsledare.
Gymnasielagen är ett stort misslyckande för svensk migrationspolitik. Nu måste det vara slut med särlösningar och ett ständigt lappande och lagande.Vi behöver ta ett helhetsgrepp för en stram och hållbar migrationspolitik, skriver Moderaternas migrationspolitiska talesperson Maria Malmer Stenergard.
I denna rapport ger Skolverket en bild av i vilken utsträckning och på vilket sätt utbildningen på gymnasieskolans högskoleförberedande program förbereder eleverna för studier på högskolor och universitet. Rapporten bygger på intervjuer med studenter och personal på en samhällsvetenskaplig och två tekniska högskoleutbildningar, fördelade på tre lärosäten. (pdf)
I dag presenterar Skolverket en kvalitativ studie om hur väl gymnasieskolan lyckas med sitt uppdrag. En viktig slutsats är att de högskoleförberedande programmen i gymnasieskolan måste bli bättre på att göra eleverna förberedda för högskolan, skriver generaldirektör Peter Fredriksson.