Estetiska ämnen kan göra comeback på alla gymnasieelevers schema. Det finns förutsättningar att få igenom detta i riksdagen, enligt en partienkät om kulturpolitik.
Risken att viktig kunskap försvinner eller blir otydlig i glappet mellan de två språken – ”lost in translation” – är uppenbar. Till det kommer den orättvisa som ligger i att vissa elever kan vara duktiga i ett visst ämne men svagare i engelska och därmed riskerar sämre betyg än vad de borde ha, skriver Håkan…
Regeringen vill ge ensamkommande som fått vänta länge på beslut en andra möjlighet att stanna genom att gå färdigt gymnasiet, och hoppas på stöd från Centerpartiet.
En studie om betygsutveckling hos elever med engelska som undervisningsspråk. Denna studie har tagits fram som underlag för Skolverkets kartläggning och utvärdering av engelskspråkig undervisning i svensk gymnasieskola. (pdf)
En uppföljningsstudie av elever i CLISS-projektet. Denna studie har tagits fram som underlag för Skolverkets kartläggning och utvärdering av engelskspråkig undervisning i svensk gymnasieskola. (pdf)
Denna studie har tagits fram som underlag för Skolverkets kartläggning och utvärdering av engelskspråkig undervisning i svensk gymnasieskola. Forskningsprojektet CLISS - Content and Language Integration in Swedish Schools följde åtta klasser med och utan engelskspråkig undervisning under 2011 - 2014. (pdf)
När elever till stor del undervisas på engelska riskerar det att gå ut över elevernas kunskaper i svenska, menar Skolverket. – Om elever ska lära sig riktigt mycket svenska och riktigt mycket i ämnet så är undervisning på svenska det bästa om man har det som modersmål, säger gymnasieminister Anna Ekström till Skolvärlden.